Jämställdhetsarbetets tre viktiga hörnpelare

UNIT4 Agresso hade i förra veckan besök av jämställdhetsminister Maria Arnholm med anledning av att de bland annat vart framstående i sitt arbete för en mer jämställd arbetsplats och att de har stor andel kvinnor på ledande positioner. Ann-Charlotte Werdin, HR-chef på UNIT4 Agresso menar att deras jämställdhetsarbete är rotat i företagskulturen och i den värdegrund som företaget står på.

– När vi gör nyrekryteringar är det viktigt att det som avgör är rätt kompetens och lämplighet. Vid internrekrytering kan det ibland vara nödvändigt att uppmuntra personer som vi anser vara rätt för tjänsten att söka, säger Ann-Charlotte.

Hon tillägger:

– Det är viktigt att företag ”lever” det man vill vara och framstå som och att det finns bra förebilder bland chefer och nyckelpersoner. Exempelvis att även manliga chefer eller nyckelpersoner är hemma för vård av barn eller väljer reducerad arbetstid som småbarnsförälder.

Sammanfattningsvis finns det tre punkter för företag att arbeta med för en mer jämställd arbetsplats:

• Låt värdegrunden genomsyra hela företaget
  • Låt rätt person och kompetens vara avgörande i rekryteringsprocesser och uppmuntra intressanta kandidater att söka en tjänst
  • Se till att lyfta fram förebilder som kan visa vägen i företagskulturen