SF Bio väljer molnbaserad lösning från UNIT4 Agresso

Solna, 16 augusti 2013 UNIT4 Agresso AB gick segrande ur SF Bios upphandling av nytt affärssystem. Avtalet innebär att UNIT4 Agresso ska leverera en molnbaserad lösning där många av organisationens medarbetare kommer att använda ett webbgränssnitt, medan ekonomiavdelningen kommer att arbeta med mer avancerade klientsystem.

– Det var framför allt två saker som fällde avgörandet – dels att vi tycker att Agresso är ett mycket pedagogiskt och användarvänligt system som passar oss, dels att många inom organisationen redan har utbildning på, och vana att arbeta med, Agresso sedan tidigare. Det gör det enkelt att implementera utan stora utbildningsinsatser, säger Maria Skoglund, vice vd på SF Bio i Stockholm.

En annan styrka med Agresso var enligt Maria Skoglund att man med Agresso fick en plattform som det är enkelt att växa med, både geografiskt och att det är enkelt att sprida användningen till olika funktioner i organisationen.

SF Bio ägdes tidigare av Bonnier, men tidigare i år bildades det nya ägarbolaget Nordic Cinema Group där Ratos äger 60 procent och Bonnier 40 procent. Under tiden som Bonnierbolag använde man de koncerngemensamma IT-systemen där Agresso var en del. Efter separationen från Bonnier behövde man dock handla upp ett nytt system och efter en utvärdering av flera olika leverantörer valde man att upphandla en egen Agresso-lösning.

Till att börja med är det moderbolaget SF Bio som kommer att använda systemet men enligt avtalet kommer funktionerna även att implementeras i företagets dotterbolag.

– Användarvänligheten är ett av våra starkaste kort och SF Bio har genom sin bakgrund haft goda möjligheter att se hur det är att arbeta med oss, både systemet i sig och UNIT4 Agresso som leverantör. Jag är mycket glad att man då valde att arbeta med en ny Agresso-lösning, säger Jeremias Jansson, VD på UNIT4 Agresso.

Avtalet löper över fyra år.

För mer information:
Jeremias Jansson, vd UNIT4 Agresso AB
Tel: +46 8 578 43 618
E-post: jeremias.jansson@unit4.com

• sf
  • sf bio
  • upphandling

Om UNIT4 Agresso

UNIT4 Agresso är en global affärssystemleverantör som hjälper dynamiska organisationer att anpassa sig till förändringar enkelt, snabbt och kostnadseffektivt inom det marknadssegment UNIT4 Agresso kallar "Business Living IN Change (BLINC)™. UNIT4 Agresso innefattar flera av de ledande varumärkena för flexibla affärssystemlösningar såsom Agresso Business World, vår flaggskeppsprodukt för mellanstora och stora tjänsteorganisationer; CODA Financial Management, vår branschledande mjukvara för koncernredovisning; och FinancialForce.com, molnföretaget som grundats med investeringar från salesforce.com.

Med verksamhet i 26 länder runt om i världen omsatte företaget 469,8 miljoner euro 2012.

UNIT4 Agresso har sitt huvudkontor i Sliedrecht, Nederländerna. Bolaget har drygt 4000 anställda. I Sverige har UNIT4 Agresso ca 500 anställda. UNIT4 Agresso är noterade på Euronext Amsterdam genom NYSE Euronext och inkluderas i Amsterdam Midcap Index (AMX). För mer information, besök www.unit4.com