Hyllade Skator på sommarturné

Hyllade Skator på sommarturné

Skator är artistnamn för den Umeåbaserade musikern Lina Högström. Debutalbumet "Vita Kalla" har hyllats av kritikerna och hon har kallats "en av Sveriges bästa gitarrister och mest egensinniga musiker någonsin". I sommar ger hon sig ut på en turné som tar henne bland annat till festivaler som Storsjöyran i Östersund, Skankaloss i Gagnef, Musikens Makt i Luleå och Cosy Den i Stockholm.

Skator är artistnamn för den Umeåbaserade musikern Lina Högström. Det kritikerrosade debutalbumet "Vita Kalla" visade med akustisk gitarr och en särpräglad röst vägen in i en vacker och karg ljudvärld. Man ser framför sig djupfrysta åkrar, mörka skogar och berg som vet hur man håller sig för skratt. Vacker musik med en nerv.Texter om rotlöshet, utanförskap och en ambivalent relation till uppväxtens Västerbotten.

Skator följde under våren med Stefan Sundström på hans stora Sverigeturné och mötte då en ny större publik. "Sannolikt satt en av Sveriges bästa gitarrister och mest egensinniga musiker någonsin framför oss." skrev Arbetarbladet om en av konserterna på turnén.

Skator sommarturné

05 Jul HALMSTAD Kafé Rotundan
06 Jul STOCKHOLM Cosy Den Festivalen 2013
13 Jul GAGNEF Skankaloss
27 Jul ÖSTERSUND Storsjöyran
03 Aug KARLSKRONA Karlskrona Skärdgårdsfest
17 Aug LULEÅ Musikens Makt

(Fler datum tillkommer)

För mer info:

Pontus Sillrén, turnéproducent
pontus@unitedstage.se

RÖSTER OM SKATOR:

” Skator, Lina Högström, kliver ensam in på scenen. Utan att ta upp gitarren sätter hon sig framför publiken, öppnar strupen och sjunger med hög, klar röst. Det låter fantastiskt. Och bättre blir det.

Ja, hon är svår. Musikern från Umeå gör tvära kast mellan dissonanser och harmonier. Ett plötsligt plock på e-strängen leder in i en rymd av snåriga men porlande melodier. Det går en demon i hennes gitarr och i hennes röst som hon leker fritt med, håller ut i tjugo sekunder medan hon (med en hand!) sliter i strängarna ovanpå den. (…) Sannolikt satt en av Sveriges bästa gitarrister och mest egensinniga musiker någonsin framför oss. Årets överraskning.” - Arbetarbladet

”Formmässigt fri och riktigt spännande musik. Rösten glider omkring, nästan slirar. Skaver mot det egna och kantiga gitarrkompet. Det är naket och rått på samma gång, och mycket dramatiskt. Sångtexterna är sparsmakade och Skator rör sig i gränslandet mellan en relativt snårig lyrik (som i vårvintervisan "Kalla vita") och mer traditionell mjukpopsmelankoli (som i kärleksklagosången "Du svider"). Det här är en artist som vi lär få höra både mer om och mer av. Var så säkra!” – NORRA SKÅNE

” En ny bekantskap som med all sannolikhet kommer att höra tala om sig mer. Suggestiva visor med tufft gitarrackompanjemang, spännande musik helt enkelt.” – Barometern

”Sångmelodier som till en början för tankarna till den fantastiska musik som sångerskan Nina Ramsby gjort tillsammans med pianisten Martin Hederos inleder hon kvällen helt ensam. Hennes röst visar sig snart ha ett alldeles eget uttryck, precis som gitarrkompets mollstämda, dynamiskt följande av texternas humörskiftningar. Imponerande, och definitivt en artist att lyssna närmare på.” –Södermanlands Nyheter