Ny föreställning, bok och samlingsskiva med Emil Jensen. I morgon visar SVT en dokumentär.

Ny föreställning med Emil Jensen hösten 2015. I september släpps en ny bok med texter, noter, pyssel och även tidigare outgivet material, samt en samlingsskiva där det ryms en alldeles ny låt. Dessutom sänder SVT2 imorgon, 18/4 kl 19.00, en timmes dokumentär om Emil.

Efter succéturnén med ”I det nya landet” som gick för fulla hus genom hela Sverige, är Emil Jensen nu tillbaka med en ny föreställning.

Få artister vågar vara så personliga och samtidigt ta ställning så tydligt som Emil gör och i den nya föreställningen är han modigare – och roligare - än någonsin. Med sin helt egna blandning av musik, lyrik och samhällssatir tar Emil ett vänligt men bestämt strupgrepp om publiken. Brännande aktualiteter varvas med musikaliska och språkliga trollkonster och rytmiska sagor om flykt och solidaritet som inte lämnar någon oberörd.

Emil Jensen säger själv;

”Sen den förra turnén har jag varit på en biståndsresa och det märks nog av i tematiken. All misär och samtidigt det okuvliga hoppet och humorn jag mött. Vad händer med medmänskligheten när vi hela tiden tvingas försvara det lilla vi har? Det enormt ojämställda samhälle vi lever i tvingar oss att vara enormkritiska! Och det globala hör ihop med det djupast privata, i föreställningen pratar jag också om psykisk ohälsa – om att aldrig hinna vara ledsen mer än korta stunder och bli nanodepressiv”

Emil har släppt fem hyllade album, ljudböcker med mellansnack, gjort mängder Tankar för dagen i P1 och krönikor i tidningen ETC, gjort en hel sommarturné per cykel och långfilmsdebuterat i Jan Troells ”Maria Larssons eviga ögonblick. Han har belönats med en rad priser, som Björn Afzelius-priset och Gustaf Frödings lyrikpris och sen tidigare är han europamästare i poetry slam.

I morgon visar SVT en heltimmes specialprogram om Emils mångsidiga talang där live-upplevelser varvas med personliga intervjuer och gästbesök av Klara Söderberg från First Aid Kit, Familjen och Nour El-Refai som är några av alla dem Emil samarbetat med genom åren. En chans för alla som aldrig haft möjlighet att se Emil live med hans unika blandning av musik, lyrik och komik på hans ständiga turnéer och för alla dom som vill uppleva det igen innan höstens turné drar igång!

Turnéplan;

16-okt Stockholm, Södra Teatern