Kontroll på logistikkostnaden

Primelog har länge pläderat för att alla transportköpande företag bör kontrollera sina transportfakturor. De flesta företag tycker att det är självklart att man gör fakturakontroll på fakturor för det direkta material och ofta även det indirekta.

De flesta företag tycker att det är självklart att man gör fakturakontroll på fakturor för det direkta material och ofta även det indirekta. Men transportfakturorna som generellt sett utgör 8% av brutto-omsättningen låter man slinka igenom utan att kontrollera att de är rätt beräknade, dvs att man använder det avtalade priset. När det gäller transportfakturor finns det så mycket mer än det som bygger upp priset som också behöver kontrolleras, t ex tilläggsavgifter, valuta, vikt, volym, etc. Har sändningen fakturerats tidigare? Har sändningen överhuvudtaget levererats?

Nu har vi fått vetenskapliga belägg att kunderna överdebiteras i snitt 4-6% och att 17% av fakturorna är fel, enligt Kenth Lumsden, Professor vid Chalmers Tekniska Högskola. När vi på Primelog gjort egna mätningar så har betydligt högre andel, uppåt 40% av fakturorna varit felaktiga och det beror som bekant på vad man följer upp. Om du kontrollerar mer än pris och tilläggsavgift.

lena.ridstrom@primelog.com

• Datorer, datateknik, programvaror