Primelog lanserar Green Performance

Ny lösning ger djupare insikt i företags klimatpåverkan kopplat till logistik

Primelog lanserar nu en ny modul till Primelog TMS, företagets egenutvecklade och standardiserade lösning för styrning av komplexa logistikflöden. Den nya modulen heter Primelog Green Performance och ger företag bättre förutsättningar att analysera, rapportera och, i förlängningen, minska sin klimatpåverkan genom hela logistikkedjan.

Under branschmässan Ekotransport 2030, som arrangerades av Miljörapporten, visade Primelog sin nya lösning Primelog Green Performance. Lösningen ger företag möjlighet att automatiskt analysera sin klimatpåverkan baserad på verklig data från sin logistikverksamhet och uppdaterade mätparametrar, istället för att utgå från gamla schablonvärden.

– Många företag har börjat titta på hur de kan mäta sin klimatpåverkan, men ofta är dessa mätningar lite för enkla för att vara verkligt effektiva. Med vår nya lösning uppdateras beräkningsmodellen automatiskt med de senaste uppdateringarna av mätparametrarna. Det resulterar i att analysen alltid är baserad på så verkliga värden som möjligt, vilket också ger ett mycket bättre beslutsunderlag, säger Magnus Molin, Utvecklingschef på Primelog och fortsätter:

– Vi är först med denna typ av tillämpning och vi ser en stor efterfrågan av ökad precision och automation i beräkningen av klimatpåverkan inom logistiken. Exempelvis har vår kund Sandvik redan börjat jobba med den nya beräkningsmodellen. Med den mer exakta mätningen så ökar inte bara chanserna till att reducera klimatpåverkan, kunderna får även bättre beslutsunderlag för bättre planering av transportinköpen, baserat på vad som är mest effektivt för både miljö och plånbok.

Den nya beräkningsmodellen i Primelog Green Performance är baserad på en metod som är framtagen av NTM (Network for Transport Measures), en organisation för köpare och säljare av transporter som initierades 1993 i syftet att skapa en gemensam värdegrund för hur miljöprestanda för olika transportmedel ska beräknas.

– Vi är väldigt glada att Primelog är först ut med att tillämpa vår nya plattform för att komma åt vår metodik och data i Primelog Green Performance, och nu hoppas vi att fler aktörer ska följa efter och bygga in denna funktionalitet i olika affärssystem. Ett företags klimatpåverkan ska ses ur både miljö- och ekonomiperspektiv. Ett första steg är dock att få visibilitet i sin logistikverksamhet. Vilka rutter, transportsätt, transportörer eller typer av sändningar genererar vilken typ av påverkan? När man vet det kan man därefter börja agera för att förbättra och effektivisera, säger Magnus Swahn, NTM.

Primelog Green Performance finns tillgänglig från och med nu och kan levereras som enskild lösning, eller som en tilläggsmodul för befintliga användare av Primelog TMS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Molin, utvecklingschef Primelog
E-post: magnus.molin@primelog.com