FÖR ATT FIRA UNIVERSAL STUDIOS 100-ÅRS JUBILEUM SLÄPPS EN AV DE MEST ÄLSKADE FILMERNA GENOM TIDERNA FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ BLU-RAY™ - E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL

STEVEN SPIELBERGS OFÖRGLÖMLIGA ÄVENTYR ÄR AKTUELL I EN DIGITALT REMASTRAD 30-ÅRSJUBILEUMS UTGÅVA: BLU-RAY COMBO PACK: BLU-RAY™ & DIGITAL COPY DEN 31:A OKTOBER 2012

STOCKHOLM 30 maj 2012 – E.T. The Extra-Terrestrial, Oscar®-vinnande regissören Steven Spielbergs magiska äventyr firar 30-års jubileum och i samband med detta så släpper vi filmen på Blu-ray för första gången, 31 oktober. Bilden är digitalt remastrad och levererar en sex gånger skarpare upplösning än DVD, samt nytt ljud i form av 7.1 surround sound. E.T. The Extra-Terrestrial Anniversary Edition Blu-ray™ Combo Pack innehåller den restaurerade versionen från 1982, en intervju med Steven Spielberg och ”The E.T. Journals”  som innehåller ytterligare en timmes aldrig tidigare visat material från inspelningen av filmen. The Blu-ray Combo Pack innehåller även en digital kopia av filmen, inklusive en dubbad version, vilket ger fansen möjligheten att njuta av filmen var som helst, när som helst, på en passande plattform.

1982 blev E.T. The Extra-Terrestrial  årets största blockbuster och gick upp på biograf-topplistorna världen över som nummer ett. Även idag så fortsätter E.T. The Extra-Terrestrial att vara en av de mest framgångsrika och älskade filmerna genom tiderna. Den nominerades till 9 Oscar®, bland annat; Bästa film, Bästa regi, Bästa fotografi, Bästa manus och Bästa klippning. Filmen vann fyra statyetter för Bästa specialeffekter, Bästa ljudeffekter, Bästa ljud och Bästa musik för John Williams (Hajen) minnesvärda filmmusik. Den oförglömliga skådespelar-ensemblen bestod av den bedårande Drew Barrymore (He’s Just Not That Into You, Charlie’s Angels), Henry Thomas (Dear John, Legends of the Fall), Dee Wallace (10, Sons and Daughters) och Peter Coyote (Law & Order: LA, Jagged Edge).

"När E.T. The Extra-Terrestrial  hade premiär 1982, så fångade den fantasin hos både unga och gamla på ett sätt som ingen film hade gjort tidigare,” säger Craig Kornblau, President för Universal Studios Home Entertainment. “Ett globalt kulturfenomen  - och dåtidens största box-office blockbuster – E.T. lockade fram barnet i oss alla. Det glädjer oss att publiken nu kan uppleva filmen i den fantastiska kvalité som Blu-rayTM innebär ”.

BONUS MATERIAL PÅ E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL JUBILEUMSUTGÅVA BLU-RAY:

• The E.T. Journals:  Den här helt nya bonusfilmen låter oss uppleva skapandet av filmen, dag för dag, genom aldrig tidigare visat material filmat från Oscar ®-vinnande filmfotografen John Toll.  Filmen ger tittaren en chans att följa med på inspelningen och uppleva hur magiskt det var att spela in E.T.
  • Steven Spielberg & E.T.:  En helt ny intervju med Steven Spielberg där han reflekterar över filmen och diskuterar hur det var att arbeta med barn samt ger oss sin övergripande och nutida syn på E.T.
  • Deleted Scenes
  • A Look Back:  Intervjuer med Steven Spielberg, skådespelarna, och andra som varit centralt involverade i skapandet av filmen ger en insiders inblick i den kreativa processen.
  • The E.T. Reunion:  Skådespelare och filmskapare återförenas för att diskutera filmen och dess betydelse.
  • The Evolution and Creation of E.T.Från idé till manus och från casting till filmskapande.
  • The Music of E.T.:  A Discussion with John Williams:  Intervjuer och filmklipp  med John Williams och Steven Spielberg.
  • The 20th Anniversary Premiere:  Kompositören John Williams spelar filmmusiken E.T. live på Shrine Auditorium inför re-release premiären av E.T.
  • Original Theatrical Trailer

SYNOPSIS

När en fantasifull pojke möter en vilsen utomjording så är det början på en av filmvärldens mest omtyckta vänskaper, där Elliot (Henry Thomas) hjälper den förunderliga varelsen han kallar E.T. att hitta sin väg hem innan utsända regeringsagenter hinner tillfångata honom.

FILMSKAPARE

Skådespelare: Dee Wallace, Peter Coyote, Drew Barrymore, Henry Thomas

Regissör: Steven Spielberg

Manus:  Melissa Mathison

Produktion:  Steven Spielberg & Kathleen Kennedy

Klippning: Carol Littleton

Fotografi: Allen Daviau

Produktions design: James D. Bissell

Musik: John Williams

TEKNISK INFORMATION

BLU-RAY™

Release datum: 31 oktober 2012

Copyright: 2012 Universal Studios. All Rights Reserved.

Speltid: 114:27

Åldersgräns: 7

Teknisk info: English Dolby Digital 7.1 och 2.0

Textning: svenska, norska, finska och danska

Dubbning: svenska, norska, finska och danska

DVD

Release datum: 31 oktober 2012

Copyright: 2012 Universal Studios. All Rights Reserved.

Speltid: 114:27

Åldersgräns: 7

Teknisk info: English Dolby Digital 7.1 och 2.0

Textning: svenska, norska, finska och danska

Dubbning: svenska, norska, finska och danska

För mer information kontakta:

Anna K Hagnefur, Universal Pictures Nordic

annakarolina.hagnefur@nbcuni.com

0046 736 567732

Universal Pictures firar stolt 100 år av oförglömliga filmer som har underhållit publiken och berört människor världen över. För att fira våra första 100 år så presenterar Universal Pictures Nordic stolt ett urval av många av våra mest älskade filmer som en del av ett omfattande program där vi i år vill lyfta fram studions rika filmiska historia och outplånliga kulturella intryck.