MICHAEL JACKSON: The life of an Icon - världspremiär i London den 2 november 2011

Universal Pictures, tillsammans med producenten David Gest, presenterar världspremiären för Gests nya film "MICHAEL JACKSON: The Life of an Icon" i London den 2 november 2011 på Empire Leicester Square, kl 19.00.

Universal Pictures och David Gest meddelade idag att de kommer presentera ett särskilt All-Star evenemang för att fira världspremiären av Gests nya film "Michael Jackson: The Life of an Icon". Presentatonen hålls i London kl 19:00, onsdag 2 november 2011 på Empire Leicester Square. Filmen kommer att släppas på Blu-ray och DVD den 2 november 2011.

I närvaro av Michael Jacksons mor Katherine, brodern Tito, systern Rebbie, David Gest, filmens regissör Andrew Eastel och advokat Thomas Mesereau och Susan Yu (som framgångsrikt försvarade Michael Jackson under rättegången för övergrepp på barn under 2005). De kommer alla att delta i en särskild Q & A före visningen. Totalt kommer mer än 100 kända personer närvara, inklusive många av musikindustrins artister, film- och TV-stjärnor, sportlegender och andra kända personligheter. Dessutom kommer Michael Jackson fans från hela världen ha möjlighet att vinna biljetter till detta evenemang. Fansen kommer även kunna mingla med kända gäster på röda mattan, samt ställa en fråga under Q & A.

TV-stjärnan och producenten David Gest, som producerade Michaels sista konsert "Michael Jackson: 30th Anniversary Celebration" 2001,säger "Jag är glad att Katherine, Tito, Rebbie, Andreas, Thomas och Susan samt 100 stjärnor kommer att vara närvarande för världspremiären av min nya film "Michael Jackson: Life of an Icon". Jag är också glad att så många av dagens samtida artister och vänner till mig medverkar - detta kommer att bli historiskt! ”

Många musikaliska legender har redan bekräftat att de kommer att medverka på den exklusiva efterfesten, så som Russell Thompkins, Jr, som ligger bakom många legendariska hits, Peabo Bryson, Deniece Williams, Kim Weston, Brenda Holloway, Jimmy Ruffin, Martha Reeves och många fler förväntas medverka. Tito Jackson säger; ”Det här kommer att bli som en 60-, 70- och 80-talet soulfest med så många legender samlade på ett och samma ställe för att hedra min bror. Michael älskade soul och växte upp med den och min mor, syster och jag är verkligen glada att höra och se alla dessa stora artister samlade. Det kommer att väcka en massa underbara minnen!”

"Michael Jackson: The Life of an Icon" är en kraftfull dokumentär som visar livet bakom kulisserna och ger tittarna en ny insikt i Michael Jacksons tidiga år med Jackson 5, hans väg till solostjärna, fram till sista ögonblicken och hans plötsliga död år 2009. Innehåller även exklusiva intervjuer med Katherine Jackson, Tito Jackson, Rebbie Jackson, Smokey Robinson, David Gest, Dionne Warwick, Whitney Houston, Paul Anka, Michaels manager, Frank DiLeo, Valerie Simpson och hennes man, Nick AshfordPetula Clark, Mickey Rooney, legendariska skivproducenterna Kenny Gamble och Leon Huff, låtskrivavarteamet Brian Holland-Lamont Dozier-Eddie Holland och mer än 50 vänner, kollegor och bekanta som delar sina egna, fascinerande berättelser om sångarens fantastiska liv.

Regisserad av Andrew Eastel och producerad av Michael Jacksons bästa vän David Gest, i "Michael Jackson: The Life of an Icon" ges Katherine Jackson den första chansen att berätta hennes sida av historien om Michaels uppfostran i Gary, Indiana, hans förhållande till sin far Joe, hennes stöd för sin son under rättegången och hennes tankar om det liv han mötte efteråt. Rebbie Jackson, Michael’s äldsta syster, ger en mycket sällsynt intervju och berättar om stjärnans uppväxt i Gary, Indiana, och hans band till mamma Katherine. Michaels bror, Tito, berättar ingående om Jacksons historia och vad deras mamma och familj gick igenom under den sensationella rättegången år 2005, där Michael frikändes på alla punkter.

Michaels mamma Katherine säger: ""Michael Jackson: The Life of an Icon "är en helt fantastisk film som fångar den sanna karaktären, intelligensen och känsligheten hos min son. Producent David Gest tar oss med på en känslomässig berg-och dalbana som kommer att röra människor till tårar och verkligen förstå vem mannen bakom musiken verkligen var och är. "

Om David Gest:
David Gest och Michael Jackson började sin vänskap år 1969 och trettio år senare bildade de två ett framgångsrikt företaget LLC, där Gest producerade och Jackson hade huvudrollen i den högst rankade musik-specialen i historien "Michael Jackson: 30th Anniversary Celebration " som sändes av CBS Network. Den sågs i mer än 100 länder över hela världen. Gest producerade de sista livekonserterterna med  Jackson på Madison Square Garden som hölls den 7 och 10 september 2001, och som presenterade den sista återföreningen mellan Michael och hans bröder, The Jackson 5.

Om "Michael Jackson: The Life of an Icon":
Som producent, berättare och barndomsvän till Michael Jackson, har David Gest vävt samman de viktigaste händelserna i Jacksons liv, baserat på de intervjuer han spelat in under de senaste 15 månaderna med många i Michaels familj, vänkrets och närstående som  kände stjärnan bäst. Förutom att fira hans många prestationer som den största och bäst säljande artisten genom tiderna, kommer filmen ge oss en inblick i några av de spekulationer som finns runt Jacksons liv. Dessutom ingår sällsynta studio- och livebilder av Michael Jackson och Jackson 5 , samt  oförglömliga hits från Motownperioden med Michael, Jackson 5 och andra artister som Jackson respekterade och var influerad av. Soundtracket innehåller mer än 21 klassiska låtar.