NITRO CIRCUS SATTE NYTT VÄRLDSREKORD I GUINNESS REKORDBOK MED FLEST MOTORCYKLAR SOM GJORDE EN BACKLFLIP SAMTIDIGT Nitro Circus: The Movie 3D går nu på bio och finns att köpa på 3D Blu-ray och DVD den 3 april

Travis Pastranas galna, adrenalintörstande gäng Nitro Circus klarade igår kväll att ta sig in i Guinness rekordbok när 18 motorcyklister samtidigt gjorde en baklängesvolt i luften, live inför publik på O2 Arena i London. Backflipen sändes live via satellit till över 500 biografer runt om i världen, och fansen satt på helspänn i salongerna medan de häpnadsväckande scenerna utspelade sig i London.

18 internationella motorsportatleter deltog i den halvtimmeslånga showen som övervakades och godkändes av Guinness World Records. Arenan fylldes av öronbedövande applåder när de gränslösa motorfanatikerna visade upp sina bästa stunts innan de laddade inför rekordförsöket. Uppvisningen följdes av en intervju med motocrossmästaren och Nitro-ledaren Travis Pastrana som berättade om backflipens historia och på så sätt påminde alla om vad det var de skulle få se. Efter den fantastiska rekordshowen visades intervjuerna med deltagarna live på storbildsskärm så att publiken kunde se de adrenalinfyllda reaktionerna direkt. Nitro Circus 25:e Guinness världsrekordtitel dedikerades motocrosslegenden Eigo Sato.

Guinness World Records-representanten Ben Backhouse sa, “Det har varit en fantastisk kväll här på O2. Vi har sett några fantastiska stunter och det känns underbart att avsluta kvällen med ett helt nytt Guinness världsrekord.”

Detta blev även startskottet för premiären av Nitro Circus: The Movie 3D från Omniverse Vision i samarbete med Universal Pictures International Entertainment (hemunderhållningsdelen av Universal Pictures). Filmen med Nitros unika tolkning av actionsport och underhållning får bioduken att explodera i perfekt 3D. Den kommer även att finnas tillgänglig på 3D Blu-Ray och DVD från och med den 3 april.

Följande material finns nu tillgängligt via FTP:

Användarnamn: N1tro

Lösenord: C1rcus

• B'Roll
  • Eigo Sato-hyllning
  • Intervju med Godfrey och Rawle
  • Bilder
  • Poststunt intervjuer (Fredrik 'Frog' Berggren)
  • 5 stycken stunt klipp

Nitro Circus turnédatum

Nitro-gänget kommer tillbaka med full kraft och turnerar i Europa i juni 2013 ... det blir en vild och galen uppvisning! För mer info besök nitrocircuslive.com.

För mer information, kontakta:

Anna K Hagnefur, Universal Pictures Nordic, annakarolina.hagnefur@nbcuni.com  +46 736 567 732

Om Universal Pictures International Entertainment Universal Pictures International Entertainment (UPIE) är den internationella hemunderhållningsdelen av Universal Pictures, med huvudkontor i London under ledning av VD:n Eddie Cunningham. UPIE marknadsför och distribuerar alla Universals premiärer, katalogfilmer, lokalanpassade titlar och filmer för olika specialintressen samt vissa tredjepartsprodukter, via sin verksamhet i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Nya Zeeland och Japan. UPIE har även distributionssamarbeten i Australien, Brasilien, Mexiko, Spanien och Ryssland, och säljer och distribuerar hemunderhållningsprodukter via licensierade samarbeten som täcker ytterligare 55 områden.

UPIE är en del av NBCUniversal, en av världens ledande medieföretag inom utveckling, produktion och marknadsföring av underhållning, nyheter och information till en global publik. Comcast Corporation har med sina 51 % aktiemajoritet i NBCUniversal, medan GE äger 49 % av aktierna.

Om Omniverse Vision Omniverse Vision producerar och distribuerar unikt innehåll för alla medieplattformar med särskilt fokus på livesändningar på bio. Omniverse Vision grundades 2010 och har byggt upp ett nätverk av samarbetspartners för digital visning på över 50 marknader och har på så sätt tillgång till över 4 000 biografer över hela världen. Omniverse Vision sände nyligen den legendariska Led Zeppelin-konserten ”Celebration Day” på 1 500 biografer världen över med 300 000 sålda biljetter, vilket var rekord för biopremiären av en rockkonsert. Omniverse Vision har tre märken – CineRock, CineStage och CineSports – som visat ”JLS – Eyes Wide Open”, ”Les Misérables – 25th Anniversary Concert”, ”Phantom of the Opera – 25th Anniversary Concert” och ”Don’t Think”, Chemical Brothers Grammy-nominerade projekt. För mer information, se www.omniversevision.com

• Events