Universal Sony Home Entertainment inleder samarbete med Barncancerfonden och SF Anytime i samband med releasen av The Amazing Spider-Man 2

Solna, 20 Augusti 2014 - Fantastiska, spännande och actionfyllda The Amazing Spider-Man 2 svingar sig ut på Blu-ray, Blu-ray 3D, DVD & On Demand 27 augusti, från Universal Sony Pictures Home Entertainment.

I samband med detta inleder vi ett samarbete med Barncancerfonden och SF Anytime för att samla in pengar. Insamlingen kommer att startas med uppmaningen ”Bli en superhjälte som The Amazing Spider-Man 2” genom att gå in på länken www.barncancerfonden.se/theamazingspiderman2 .

Inför vod-premiären av The Amazing Spider-Man 2 den 27 augusti inleder även SF Anytime ett samarbete med Universal Sony Home Entertainment och Barncancerfonden. Samarbetet innebär att The Amazing Spider-Man 2 kommer att finnas tillgänglig för uthyrning hos SF Anytime till två olika priser. Användaren väljer själv att antingen betala ordinarie pris (39 kronor) eller att göra en god gärning och istället hyra filmen för 49 kronor, varav de extra tio kronorna går direkt till Barncancerfondens verksamhet.

För att hyra filmen och samtidigt stödja Barncancerfonden besöker man: www.sfanytime.com/superhero

Många människor vill gärna donera pengar till välgörande ändamål och tar chansen när de får möjlighet. Att välja att betala lite mer när man ska hyra film på nätet, och skänka mellanskillnaden till välgörenhet, är ett enkelt sätt att dra sitt strå till stacken,säger Marta Jarzabek Hulthén, marknadschef på SF Anytime.

– Vi på Barncancerfonden tycker att alla barn som kämpar mot cancer är riktiga superhjältar. Jag tycker att det är helt rätt att Spider-Man använder sina krafter till att hjälpa fler barn att bli friska och hoppas att många vill vara med och bidra till insamlingen, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

Om våra samarbetspartners:

Barncancerfonden

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Kontakt Barncancerfonden: Pressekreterare  Maria Tegin, maria.tegin@barncancerfonden.se och Tel: 08-584 209 60.

SF Anytime

SF Anytime är Nordens ledande video on demand-tjänst och ingår i Bonnierkoncernen. SF Anytime startades 2002 och är i dag verksamt i sju länder. SF Anytime är tillgängligt via operatörer som Telia, Com Hem, Bredbandsbolaget, Canal Digital och Boxer. Tjänsten fungerar på PC och Mac, i Smart TV-apparater från Samsung, Panasonic, LG och Philips, på spelkonsolen Xbox 360 samt på Samsungs surfplattor. SF Anytime har ett brett filmsortiment som innehåller allt från de senaste storfilmerna från Hollywood till smalare kvalitetsfilm och tv-serier. Läs mer på sfanytime.com

Om Universal Sony Pictures Home Entertainment

Universal Sony Pictures Home Entertainment Nordic (‘US’) grundades i april, 2013 och lanserades den 1 augusti, 2013. Företaget består av ett 50/50 joint venture mellan av två av världens största filmstudios Universal Pictures och Sony Pictures respektive home entertainment-divisioner. ‘US’ är ett av de ledande företagen i underhållningsbranschen för distribution av rättigheter och produkter för hemunderhållning på  DVD, Blu-Ray™ och digitalt, för köp- och hyrmarknaden. I produktkatalogen, som innehåller över 7 000 filmtitlar,  finns bland annat filmfranchise som  “DUMMA MIG”, THE  AMAZING SPIDER-MAN, SMURFARNA, FAST & FURIOUS, och ansedda TV-serier som DOWNTON-ABBEY och BREAKING BAD.

Kontakt Universal Sony Pictures Home Entertainment: Sarah Wallskog Lindvall, sarah.wallskog-lindvall@unisphe.se