Vitali och Wladimir Klitschko samlas med fans och stjärnor i London för att fira premiären av KLITSCHKO

21 maj 2012 – Bröderna och boxarvärldsmästarna Vitali och Wladimir Klitschko bytte ringen mot röda matten, då de anledde till Leicester Square för att fira premiären av dokumentären Klitschko, som släpps på blu-ray och DVD via Universal Pictures Nordic den 21 november.

Fans från hela Europa fanns på plats för att träffa boxningsidolerna vars fascinerande liv skildras i denna gripande dokumentär. Stjärnor från sport- och nöjesvärlden som närvarade vid röda mattan uttryckte alla hur inspirerande de fann filmen – den fantastiska historien om de två bröderna som växte upp under mycket enkla förhållanden i Ukraina, utvecklades till en världssensation och idag verkar som inspirerande ambassadörer för både sin sport och sitt land.

Nuvarande WBC tungviktsmästaren Vitali och WBA (Super), IBF, WBO, IBO och Ring Magazine tungviktsmästaren Wladimir Klitschko är mycket bekanta namn inom den internationella boxningen, och deras matcher lockar publik i över 100 länder världen över. I den här dokumentären följer vi brödernas utveckling till världskändisar, större än sporten själv.

Denna unika dokumentär är skapad av prisbelönta regissören Sebastian Dehnhardt (Die Vertriebenen-Hitlers letzte Opfer, Das Wunder von Bern-Die wahre Geschichte) och ger publiken en häpnadsväckande nära inblick i boxarbrödernas liv, vi får uppleva de triumferande segrarna, de mer sällsynta förlusterna, lågpunkterna och de fantastiska comebackerna. Vi får även en inblick i deras arbete inom politik och undervisning, båda bröderna är doktorander.

Engelska TV-presentatören Jake Humphrey modererade ett intressant samtal med Klitschko bröderna på Leicester Squares ikoniska Empire-biograf, där de berättade för fansen om händelserna bakom tidningsrubrikerna och om drivkraften som ligger bakom att de vill vara så mycket mer än bara boxare.

Vitali Klitschko om filmen: “Om någon hade sagt att detta skull hända för 10-20 år sedan så hade jag aldrig trott det, det är fantastiskt att kunna presentera den här filmen för alla”.

Wladimir Klitschko om filmen: “Det är vår tredje bror och vår bebis… det handlar om två bröders dröm att bli obestridda världsmästare, det var inte enkelt men filmen är full av fantastiska minnen”.

Regissör Sebastian Dehnhardt om filmen: “Filmen handlar om värderingarna du måste leva med, om fokus, om disciplin, den handlar om det starka psyket, och du behöver hela paketet för att bli en Klitschko”.

KORT SYNOPSIS – Klitschko är ett intimt porträtt av två av boxningsvärldens största stjärnor. Dokumentären tar oss från deras enkla uppväxt i Ukraina till utsålda sportarenor världen över. Filmen vävs samman av intressanta och hjärtliga intervjuer med brödernas föräldrar, kollegor, motståndare och vänner. I en sann bakom kulisserna anda följer vi med på otroligt prövande träningsläger och vi bevittnar effekterna av både förlust och seger. Det är en oförglömlig dokumentär om två exceptionella atleter och världsstjärnor, som framför allt annat är bröder.

GENRE Dokumentär

SPRÅK Tyska, ryska och engelska.

LÄNGD 110 minuter

MED Vitali Klitschko, Wladimir Klitschko, Fritz Sdunek (Vitalis tränare), Emanuel Steward (Wladimirs tränare), Bern Bönte (manager), Wladimir Rodionowitsch Klitschko (far), Nadeshda Uljanowna Klitschko (mor), Natalia Klitschko (Vitalis fru), Lennox Lewis (före detta tungviktsvärldsmästare), Lamon Brewster (före detta tungviktsvärldsmästare), Chris Byrd (före detta tungviktsvärldsmästare).

Om ni önskar mer information, eller för högupplöst rörligt bildmaterial, kontakta:

Anna K Hagnefur, Universal Pictures Nordic

annakarolina.hagnefur@nbcuni.com, 0736567732