Nordlyckeskolan 8B vann Framtida transporter med "Världens miljövänligaste båt"

Hela 30 skolklasser deltog under framtidsdagen för Framtida transporter igår. Därmed är teknikprojektet avslutat och vinnarna utsedda.

Alla klasser ställde ut i Universeums foajé och bakom varje fantastisk byggmodell låg många timmars arbete. Eleverna har jobbat hela hösten med projektet. Juryn, bestående av representanter från Framtida transporters samarbetspartners, hade en mycket tuff uppgift att utse pristagarna.

Vinnare blev Nordlyckeskolan 8B, som den 13 mars får presentera sitt förslag för Trafiknämnden i Göteborgs Stad. Dessutom får de en övernattning på Universeum och 10 000 kr till klasskassan.

Juryns motivering
Klassen har identifierat miljöproblemen med dagens sjötransporter i den sårbara havsmiljön. I sin lösning kombinerar man olika förnyelsebara energikällor både ombord på fartygen och i hamn. Värt att notera är deras innovativa tänk med att utnyttja vågenergi på fartygen.

Eftersom man utgår ifrån befintliga fartyg begränsar man kostnaderna för denna omställning. Klassen introducerar även ett nytt koncept för lastning av containrar med rullband. Ett kreativt och genomtänkt arbete!

Andrapriset gick till Frillesåsskolan 8B, som belönades med 5 000 kr för sin miljövänliga linbana.

Juryns motivering
Klassen har gjort ett förslag baserat på effektiva transporter som kombinerar transporter av personer och gods på ett smart sätt. Detta är en stor utmaning för städer över hela världen och där vi nu ser ett kreativt förslag som många kommer att vara intresserade av.

Klassen har även tagit med resurseffektivitet i sin lösning med målsättningen att skapa ett självförsörjande system baserat på elektrifiering och ett system med bra materialval. Vi har även fått ett förslag på finansiering som minskar kostnaden för resenärerna. Bra gjort!

Fyra hederspriser delades också ut:

• Preem AB tilldelade Frölundaskolan 8B ett hederspris för bidraget "Exsecutionem 3000"; ett undervattenstransportmedel som styrs med hjälp av magnetism. Klassens modell kommer att förevigas som tavla av en konstnär.
  • SJ tilldelade Båtmansskolan 8ADGJ ett hederspris för "Trainingtrain", ett gymtåg som drivs av maskinerna i tågets gym. Klassen fick ett presentkort på 1 500 kr att använda till en klassresa.
  • Chalmers tilldelade Nygårdsskolan 7B ett hederspris för deras framtidsbåt som drivs av vattenturbiner. Klassen får besöka experimentverkstaden Fysikaliska Leksaker.
  • Sveriges Redareförening tilldelade Lindåsskolan 7A ett hederspris för "Hydrant", ett flytande tåg. Klassen får 3 500 kr i bidrag till ett studiebesök med sjöfartsanknytning.

Under dagen mötte de 700 högstadieeleverna näringslivet, politiken och akademin för att diskutera framtidens transportutmaningar i workshops och rådslag samt presentera sin arbeten för juryn. Bland deltagarna fanns Mats Boll (AB Volvo), Johan Woxenius (professor i logistik och transport vid Göteborgs universitet), Monica Jadsén Holm (DB Schenker), Lars-Bertil Ekman (Västlänken), Rebecca Brembeck (Trafikverket), Magnus Kårestedt (Göteborgs Hamn), Anders Roth (Trafikkontoret Göteborgs Stad) och Per-Olof Arnäs (Chalmers).

Projektet genomförs i samarbete med AB Volvo, Chalmers, DB Schenker, Göteborgs Hamn, Göteborgs universitet, Preem, SJ, Sveriges Redareförening, Trafikverket och Västtrafik.