Ernst & Young, Siemens och Google de nordiska studenternas drömarbetsgivare

När 48 000 nordiska universitetsstudenter rankar sina ideala arbetsgivare toppar Ernst & Young, Siemens och Google listorna. ”De här företagen förknippas med goda karriärmöjligheter och innovation, något som är viktigt för dagens talanger på väg ut på arbetsmarknaden”, säger Claes Peyron, Sverigechef och Global Head of Insight på Universum. Men studenterna lockas inte bara av de globala jättarna, en stor del av de nordiska studenterna drömmer om att starta eget eller jobba för ett start-up.

Ekonomistudenterna lockas främst av de stora revisionsföretagen. Ernst & Young placerar sig högst upp på prispallen, och följs av PwC och KPMG. De högst placerade nordiska företagen är Nordea och IKEA, som placerar sig på plats fyra respektive tio. Tittar man på de blivande ingenjörerna favoriserar de Siemens, Ramböll och Microsoft. Flera svenska företag placerar sig på topp 10; ABB, Sweco, NCC och Skanska. På data/it-studenternas lista kniper Google förstaplatsen, följt av Microsoft och IBM. Nokia tar sig in på plats fem, medan Ericsson kniper tiondeplatsen.

Även om storföretagen dominerar listorna lockas många nordiska studenter av en karriär utanför de stora och traditionella arbetsgivarna. Hela 13 % av de svenska studenterna vill bli entreprenörer eller jobba för ett start-up. I Danmark är motsvarande siffra 12 %, i Norge 10 % och i Finland 9 %.

”Tittar man specifikt på data/it-studenterna ser vi att de har en väldigt stark entreprenöriell drivkraft. 20 % av de svenska och finska data/it-studenterna, 22 % av de norska och hela 32 % av de danska drömmer om att starta eget eller jobba för ett start-up”, konstaterar Claes Peyron. ”Utmaningen för de stora arbetsgivarna är att skapa en arbetsmiljö som attraherar de här talangerna och kan fånga upp och ta tillvara deras kreativitet, självständighet och entreprenöriella tankesätt. De behöver alltså skapa ’ett litet företag i ett stort’, där varje individ blir sedd och har möjlighet att förverkliga sig själv.” tillägger Claes Peyron.

Nordiska studenter ser inte bara till karriärmöjligheter i sitt hemland, utan är i hög grad intresserade av att flytta utomlands efter examen. Här är de danska studenterna mest intresserade av en karriär i ett annat land, hela 28 % av dem vill flytta till ett land i eller utanför Europa när det är dags att börja jobba. I Sverige är motsvarande siffra 22 % och i Finland 20 %, medan endast 16 % av de norska studenterna är intresserade av att börja jobba i ett annat land.

Att ha balans mellan arbete och privatliv är det karriärmål som de nordiska studenterna ser som viktigast. Att vara trygg och säker i sitt arbete ligger på andra plats och har ökat i relevans jämfört med förra året, troligtvis som en följd av det ekonomiska läget.

”I tuffare ekonomiska tider tenderar studenterna i högre grad att välja nationella eller nordiska företag eftersom de känns tryggare. Det syns tydligt när man tittar på de företag som ökat mest i popularitet det senaste året. Ser man på de 30 bästa företagen har TeliaSonera klättrat hela sju placeringar på data/IT-rankingen, från plats 21 till 14. Bland ingenjörerna har COWI klättrat från plats 18 till plats 11, medan norska Visma ökat mest bland ekonomstudenterna” förklarar Claes Peyron.

Den fullständiga rankingen finns på http://www.universumglobal.com/IDEAL-Employer-Rankings/Nordic-Top-50

• attraktiva arbetsgivare
  • employer branding