Svenska företag populära bland unga talanger

Google är den stora vinnaren när Sveriges unga yrkesverksamma akademiker utser sina drömarbetsgivare. Svenska företag står också högt i kurs hos de unga talangerna, som förknippar sina ideala arbetsgivare med spänning, innovation och internationella möjligheter. Det visar Universums undersökning KarriärBarometern, där nästan 18 000 yrkesverksamma akademiker tyckt till om jobb och karriär.

För första gången väljer även ekonomerna den internationella favoriten Google som den mest attraktiva arbetsgivaren. Sedan tidigare placerar sig sökmotorjätten i topp på både ingenjörs- och IT-rankingen. H&M var tidigare ekonomernas förstaval och rankas nu som nummer tre, på andra plats placerar sig IKEA. Störst kliv bland toppföretagen tar Unilever som klättrar hela 13 placeringar. ”Google associeras starkt med innovation, en kreativ arbetsmiljö och utmanande arbete, egenskaper som Sveriges young professionals* värderar högt när de väljer arbetsgivare,” säger Claes Peyron, Sverigechef på Universum.

Bland ingenjörerna är teknikkonsulterna de stora vinnarna, medan de mer traditionella ingenjörsföretagen tappar i attraktivitet. ”ÅF har arbetat strategiskt med employer branding i hela organisationen, ända upp i koncernledningen, i snart 12 år. Det är fantastiskt kul att känna det söktryck vi har till ÅF i dag och resultatet av Universums studie bekräftar detta. För oss finns inget viktigare än att de bästa ingenjörerna i Sverige vill komma till just oss”, kommenterar ÅF:s vd Jonas Wiström deras andraplats. Även teknikkonsulten Sweco klättrar på årets ranking och tar sig in på en tredje plats bland de svenska ingenjörerna.

Detta är dock inga goda nyheter för de stora teknikföretagen, som redan nu märker av ingenjörsbristen. ”Det faktum att allt fler ingenjörer nu verkar föredra en karriär som konsult kommer att göra det ännu svårare för industriföretagen att locka till sig talanger med rätt kompetens, vilket på lång sikt naturligtvis är mycket allvarligt”, påpekar Claes Peyron.

Ett annat företag som många drömmer om att jobba för är Spotify. Den svenska musikjätten kniper en andraplats på IT-listan, rankas som nummer fyra av ekonomerna och ligger på plats sju bland ingenjörerna. ”Vi ser att många av dagens unga talanger lockas av att jobba för ett start-up eller starta eget, och då är företag som Spotify –  unga, framgångsrika och snabbväxande – drömarbetsplatsen” tillägger Claes Peyron.

*Definition young professionals: Personer under 40 år med akademisk bakgrund och med 1 till 8 års arbetslivserfarenhet.

• employer branding
  • young professionals