"Att återhämta sig från livet istället för att leva det blir alltmer vanligt"

Det blir allt viktigare att hitta rätt balans i livet förklarar personliga tränaren och naprapaten Nikola Tramontana som driver träningscentret FORM i Knivsta utanför Uppsala. Det är inte konstigt att titta på en rolig film på YouTube klockan tio på morgonen eller att svara på jobbmejl klockan tio på kvällen. Gränsen mellan arbete och fritid suddas ut alltmer.  Nikola rekommenderar boken
E-Ployment Living and working in the cloud till den som är intresserad av att hitta ett nytt sätt att arbeta för att uppnå den önskvärda balansen och få mer energi i vardagen.

Att spendera den lediga tiden med att återhämta sig från livet istället för att leva det har blivit allt mer vanligt, enligt Nikola. "I dagens samhälle finns en ökad stress och ett ökat flöde av information vilket leder till att människor blir tömda på energi"

Nikola intervjuas i boken E-Ployment Living and working in the cloud, där han introducerar det första steget av tre för att hitta rätt balans och återfå energi. Nikola förklarar det vidare med modellen F-R-P där mängden energi är beroende av en balans i triaden. F står för fysiologi och är det första steget i modellen. Det är viktigt att äta hälsosamt, motionera och få tillräckligt med sömn och vila. Regelbunden motion ger dig mer energi, bättre ämnesomsättning, det sänker dina stressnivåer, förbättrar ditt minne och håller blodsockret på en jämn nivå. I nästa steg i modellen står R för relationer. Det är viktigt att ha nära relationer, kommunicera med andra och känna samhörighet för att må bra. P som står för psykologiska strategier är det sista steget i modellen. Detta steg behandlar vår förmåga att fokusera, prestera och möta livet som helhet, någonting vi lär oss via erfarenhet eller utbildning.

Många av de kunder som Nikola möter lever stressiga liv och upplever att deras hälsa tar stryk, de har svårt att hitta balans mellan arbete och fritid. Nikola tycker därför att E-Ployment, som är ett alternativt sätt att jobba och leva, är bra.

"Vi måste hitta alternativ som hjälper människor att balansera arbete och fritid för att de ska kunna leva ett hälsosamt och långt liv. E-Ployment är ett sådant alternativ och det är någonting alltfler människor söker efter" förklarar Nikola.

E-Ployment är ett nytt sätt för människor att arbeta och leva i den kreativa tjänstesektorn.
Inom E-Ployment skapas förutsättningar för individen att ta kontroll över sitt liv då det finns full flexibilitet att arbeta när och var man vill. Det här sättet att arbeta möjliggörs genom nya digitala, molnbaserade verktyg. Individerna som arbetar inom E-Ployment är inte längre anställda utan de är oftare en del av nätverk och kan på så sätt arbeta både lokalt och globalt. Dessa personer har inte en inkomst som kommer från ett och samma håll utan det är alltmer vanligt att ha flera projekt igång med olika kunder samtidig. Personer som attraheras av detta sätt att arbeta är fokuserade på att hitta en god balans mellan arbete och fritid. Trots att E-Ployment kräver mycket självdisciplin och ansvar för att fungera upplevs samtidigt balansen mellan arbete och fritid vara nåbar.

Begreppet och arbetssättet E-Ployment har myntats av varumärkesstrategen, författaren och entreprenören Julian Stubbs som är bosatt i Stockholm. 2011 var han med och startade världens första molnbaserade byrå, UP THERE, EVERYWHERE. På UP arbetar 160 personer i 21 städer världen över, det finns inga kontor utan med hjälp av molnbaserade verktyg skapas kommunikativa lösningar i världsklass. I mars 2014 släpptes Julians andra bok E-Ployment - Living and working in the cloud. I boken skriver Julian på ett inspirerande och underhållande sätt om E-Ployment och hur det fungerar på UP.

Vill du skapa balans i vardagen och se på arbete på ett nytt sätt rekommenderas boken E-Ployment Living and working in the cloud. Boken finns att köpa via Amazon UK och Amazon US.

Du kan ladda ner ett utdrag av boken via länken nedan:

Gratiskopior av boken finns tillgängliga för press. Kontakta Jenny Aarnio på UP THERE, EVERYWHERE för ditt exemplar.

• Environment, Energy

• working in the cloud
  • e-ployment
  • up there everywhere
  • balans mellan arbete och fritid

UP THERE, EVERYWHERE är världens första globala molnbaserade byrå. UP startade 2011 i Stockholm och består idag av över 160 personer i 21 städer runt om i världen. UP erbjuder integrerade tjänster för varumärkesutveckling och kommunikation samt analys, strategi, design, digitala och kreativa tjänster. UP arbetar med hjälp av molnbaserade verktyg för att leverera kommunikativa lösningar i världsklass till kunder med sofistikerade idéer, produkter, tjänster och organisationer.

Julian Stubbs

Press contact CEO +46706557479