Ny generation Uponor PPSU Presskopplingar

Ny generation Uponor PPSU Presskopplingar

De nya Uponor PPSU Presskopplingarna är tillverkade av plastmaterialet Polyphenylsulfon, PPSU, och ersätter de PPSU kopplingar som idag finns i vårt sortiment. I samband med detta utgår dessa ur sortimentet.

De nya kopplingarna har grå neutral färg och presshylsor av rostfritt stål. De har inbyggd läckageindikering och läcker vid täthetsprovning eller vid driftsättning om de inte är pressade.

På presshylsan finns en vit plastring som pressbacken skall sättas mot, för att garantera att backen är i rätt läge vid pressning. Efter pressning har den vita plastringen ingen funktion och kan därför tas bort för ett attraktivare utseende. Presshylsan har en lägesindikering så att man lätt ser att röret är helt inskjutet i kopplingen för en korrekt pressning.

Med den nya kopplingen är det inte längre nödvändigt att kalibrera och fasa röret innan kopplingen förs på.

PPSU kopplingarna korroderar inte och är därför en mycket bra koppling på orter där tappvattnet är aggressivt mot metaller.

Uponor PPSU Presskopplingar är typgodkända av Swedcert, typgodkännande nummer 0351.