Möt Upplands-Bro i Almedalen

Under Almedalsveckan arrangerar Upplands-Bro kommun ett seminarium där fokus ligger på ett ökat innanförskap genom individuellt stöd in i samhället.

Beskrivning av seminariet:

Så ökar vi innanförskapet med individen i fokus
Måndag den 2 juli klockan 13.00–13.50,  Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2. Lokal Ala/Greenroom.

Hur påverkar vi innanförskapet? Hur gör vi det möjligt för nyanlända att komma in och snabbare få en plattform för integration i samhället? Under seminariet utbyts erfarenheter från kommunvärlden om vikten av individuellt stöd för etablering. Lokala nätverk och samverkan med civilsamhället är oerhört viktigt för en snabb etablering i Sverige, utöver möjligheten till jobb och utbildning. Matchning idag leder till ett ökat innanförskap där individuellt stöd är nyckeln.

Medverkande
Tomas Stens, chef för Centrum för vuxenutbildning, arbetsmarknad och näringsliv, Upplands-Bro kommun
Ulrika Spåls, direktör HR och OE, Lernia
Jonas Jonsson, ordförande, Vuxenutbildning i samverkan
Tove Eriksson, integrationsstrateg, Österåkers kommun
Susanne Wikström, Arbetsförmedlingen
Homa Khosrawi, integrationsstödjare, Upplands-Bro kommun
Rafif Makboul, integrationschef, Upplands-Bro kommun

Moderator: Jonas Levin, Upplands-Bro kommun

– Vårt arbete med individuellt stöd till nyanlända har resulterat i att fler människor kunnat ta ett steg ut i arbete eller utbildning. Upplands-Bro var tidigt ute i att se individens möjligheter och arbetssättet har varit mycket framgångsrikt. Vi ligger i framkant och har därför valt att medverka under Almedalsveckan och dela med oss till övriga kommuner, säger Camilla Janson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Tolv tjänstemän från kommunen kommer att finnas på plats i Almedalen. Förutom att delta vid kommunens eget seminarium ska tjänstemännen delta vid seminarier som arrangeras av andra för att därigenom få ny kunskap och inspiration till utveckling för Upplands-Bro kommun. Denna kompetensutveckling ska sedan komma andra till godo. Varje medföljande tjänsteman lämnar en skriftlig rapport om vilka seminarium som besökts och vad seminarierna kan bidra med till Upplands-Bros utveckling.

– Kostnaden för kommunens medverkan är ungefär 80 000 kronor. Vi ser att den möjlighet till kompetensutveckling som de medföljande tjänstemännen får är svår att uppnå på annat sätt till en lägre kostnad. Att Upplands-Bro kommun dessutom ges möjlighet att presentera och lyfta fram vårt framgångsrika arbete genererar goodwill till hela kommunen. Bland annat kommer en av våra integrationsstödjare att delta i ett seminarium som arrangeras av Nordiska Ministerrådet och Nordregio, säger Maria Johansson, kommundirektör.

Camilla Janson (S)
Kommunstyrelsens ordförande