Pressinbjudan: Vernissage med Årets Upplands-Brokonstnär Patricia Zuniga

Lördagen den 14 september öppnar Årets Upplands-Brokonstnär Patricia Zunigas utställning i Konsthallen, Kulturhuset i Kungsängen. Utställningen invigs klockan 13.00 av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Mattias Peterson (C). Visning med konstnären själv klockan 14.00.

När Patricia Zuniga kom till Sverige från Chile som 27-åring 1986 visste hon inte att hon en dag skulle bli Upplands-Bro kommuns särskilt utvalda konstnär. Även om Patricia alltid haft ett öga för konsten började hon inte måla förrän 2017, då hon gick en helgkurs i måleri.

Nästan 3.000 besökare gästade Vårsalongen 2019, vilket gjorde årets vårsalong till den mest besökta hittills. Det var också dessa besökare som gav Patricia Zuniga flest röster!

Patricia Zunigas måleri drar åt det abstrakta. Hon berättar att hon börjar med en punkt som växer till en bild:

”Jag har alltid fascinerats av det abstrakta. Att titta på ett abstrakt verk och låta fantasin flöda är något som tilltalar mig och transporterar mig till en annan värld. Jag börjar alltid mina målningar utan ett bestämt projekt, en fläck och ett kaos som fyller den tomma duken och som ger mig oändliga möjligheter varje gång. Jag målar färger i fullständig frihet. Färgerna tar mig på en resa utan bestämt mål. Tavlorna formar sig själva och är färdiga när jag känner att de är autentiska.”

Utställningen invigs lördagen den 14 september klockan 13.00 av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Mattias Peterson (C).

Patricia visar själv sin utställning klockan 14.00.

Lördagen den 21 september kan alla barn över 4 år delta i en gratis konstverkstad, med inspiration från Patricia Zunigas verk i Konsthallen, klockan 11.00–13.00 i Verkstan i Kulturhuset med konstpedagogen Ella Heickell.

• Kommunal service

• kulturhuset
  • konsthallen
  • kungsängen
  • upplands-bro

• Upplands-Bro

Upplands-Bro är en växande kommun, både när det gäller invånare och företagsetableringar, med drygt 28 000 invånare. Kommunen ligger vid Mälaren, ungefär två mil nordväst om Stockholm och pendeltåget tar ungefär 25 minuter till Stockholms central. Här finns två tätorter, Kungsängen och Bro, och en levande landsbygd. Kommunens vision, kommunen som ger plats, sträcker sig till år 2035 och beskriver hur framtidens Upplands-Bro ska vara. Visionen förenar kommunens invånare, näringsliv, föreningsliv och anställda i kommunen för att skapa ett gemensamt Upplands-Bro.

Mattias Peterson Ersoy (C)

Kommunalråd, gruppledare Centerpartiet 072-178 81 75

Hannah Rydstedt Nencioni