Upplands-Bro klättrar i Lärarförbundets ranking

Varje år rankar Lärarförbundet Sveriges kommuner utifrån 13 olika parametrar. Sedan 2017 har Upplands-Bro kommun klättrat 51 platser och är nu Sveriges 102:a bästa skolkommun av 290. I Stockholms län placerar Upplands-Bro som kommun nummer nio av 26.

De olika parametrarna som mäts i undersökningen är bland andra lärarlöner, meritvärde i årskurs 9, andel utbildade lärare, andel godkända betyg i årskurs 9 och andel barn inskrivna i förskola. Inom flera av de olika områdena ökar kommunens resultat sett till förra årets undersökning. Blanda annat har andelen elever med godkända betyg i årskurs 9 ökat från plats 130 år 2017 till plats 54 i år.

– Vårt långsiktiga arbete att öka elevernas resultat i skolan ger effekt, vilket vi naturligtvis är oerhört glada över. Undersökningar, likt denna, visar att vi är rätt väg. Att vi idag är Sveriges 102:a bästa skolkommun är en stor bedrift, så sent som 2014 var vi en av de sämsta kommunerna i Sverige, vi fanns då på plats 284 av 290. Vi är långt ifrån färdiga med vårt arbete, men upplever att vi är på rätt väg, säger Kaj Söder, utbildningschef i Upplands-Bro kommun.

Sedan förra årets undersökning har andelen utbildade lärare ökat. Kommunen ligger på plats 11 i landet i kategorin lärarlöner. Det är dock en minskning, förra året låg kommunen på åttonde plats i kategorin. Inom kategorin andel elever som är godkända i alla ämnen i årskurs 9 ökar Upplands-Bro från plats 130 år 2017 till plats 54 i år.

Placeringar i Lärarförbundets ranking (sammanviktning av resultat från samtliga kategorier):

2014: 284

2015: 167