Adventshelg i Norrköping med juleljus och ljuspromenad

Upplev Norrköping bjuder in till en stämningsfull helg fullspäckad med aktiviteter för hela familjen.

Fredagen den 30 november invigs den fjärde upplagan av Norrköping Light Festival med en invigningsceremoni kl 18:00 på fredagskvällen där konstverken för denna säsong tänds kl 18:30. Varje dag därefter mellan kl. 16:00 och 24:00 till och med söndag den 6 januari 2019 har besökarna möjlighet att njuta av spektakulära ljusinstallationer och konstverk från internationella konstnärer. Samtliga ljusinstallationer, sex nya och sex återkommande, är placerade i Norrköpings unika stadsmiljö.

-Vi är otroligt stolta över årets upplaga av Norrköping Light Festival. Det är ett stort arbete som ligger bakom urvalet av årets konstverk, och flera av de nya konstverken tror vi kan hamna högt bland favoriterna genom Norrköping Light Festivals historia, säger Maria Olofsson, evenemangskoordinator på Upplev Norrköping.

Lördagen och söndagen den 1-2 december fylls Värmekyrkan med julmusik, pyssel och utställare under Jul i Värmekyrkan. Julmarknaden har blivit en traditionell invigning av adventssäsongen för många, och det finns traditionsenligt pysselverkstad för de yngre, rimstuga, och chans till paus i julcaféet. Tomten finns på plats båda dagarna kl. 12-14 där alla med barnasinnet kvar har möjlighet att lämna in sin önskelista till Tomten.

Söndag 2 december kl 16.00 tänds det första adventsljuset på en av världens största adventsljusstakar på Värmekyrkans tak. Under veckorna inför jul tänds ett nytt adventsljus varje adventssöndag och därefter lyser ljusstaken hela januari ut. I år belyser adventsljusstaken Norrköping kommuns pågående omställning till mer klimatsmart el och presenteras i samarbete med Norrevo fastigheter AB.

-Adventsljusstaken är uppskattad både bland våra Norrköpingsbor och tillresande ifrån regionen. Det känns otroligt roligt att kunna presentera den i ett så aktuellt sammanhang som arbetet kring hållbar utveckling inom Norrköpings kommun, säger Carita Nordh Isgren, evenemangskoordinator på Upplev Norrköping AB.

Läs mer om Upplev Norrköpings evenemang på www.upplev.norrkoping.se.

• julmarknad
  • jul i värmekyrkan