Populära klassiker först ut i årets Norrköping Light Festival

Norrköping Light Festival lyser upp Norrköping i vintermörkret för fjärde året i rad. Sex stycken helt nya konstverk kommer tillsammans med populära klassiker att skapa årets upplaga av den unika Norrköping Light Festival, Sveriges enda ljusfestival av sitt slag.

Fredagen den 31:e november invigs Norrköping Light Festival 2018/2019 med en ceremoni kl. 18.00 följt av en premiärvandring. Till och med söndagen den 6:e januari 2019 kan man vandra slingan som lyses upp av totalt 12 ljusinstallationer och konstverk från lokala och internationella konstnärer.

Samarbetet med Amsterdam Light Festival är unikt och årets konstverk ger oss en samling av symboler, former och bilder med viktiga och väl genomtänkta budskap. Varje ljusinstallation är strategiskt placerad i Norrköpingsstadsmiljö och kommer att väcka stadskärnan till liv under årets mörkaste månader.

Mellan kl 16.00 och 24.00 varje dag kommer Norrköpingsbor och tillresta besökare att kunna vandra den nya ljuspromenaden som startar vid Carl Johans Park, ringlar sig utmed Motala Ström och genom Industrilandskapet för att sluta vid Visualiseringscenter C där slingans sista konstverk är placerat.

Succén med guidade vandringar fortsätter även i år där besökaren får exklusiv information och kuriosa kring Norrköping Light Festival och konstverken. Välj mellan våra fasta tider eller boka en tid för just ert företag eller sällskap.

Det fina samarbetet med Amsterdam Light Festival har skapat en ljusfestival utöver det vanliga. I år är vi extra stolta över att kunna presentera sex konstverk under hösten som tillsammans med övrig inramning en ljusfestival som saknar motstycke i Sverige.

Upplev Norrköping inleder med att presentera några av de återvändande konstverken samt den rutt som kommer att lysas upp genom Norrköpings stadskärna. Under hösten kommer de nya konstverken i årets Norrköping Light Festival presenteras fram till och med invigningen den 30 november.

_________________________________________

De första konstverken som presenteras inför Norrköping Light Festival 2018/2019 är följande:

CIRCLE OF LIFE

Circle of Life skapar en magisk ingång då man passerar bron och kommer ut på andra sidan. Konstverket har inspirerats av Möbius band som upptäcktes år 1858 av den tyske matematikern och astrologen August Ferdinand Möbius. Symbolen blev snabbt en symbol för evighet, och användes av den tyske grafikern M.C. Eschers ritningar så som Möbius Strip II (1963) där myror marscherar på just ett Möbius band. Konstverket handlar om evighet, det oändligt porlandet vattnet i Strömmen och tempot inne i staden. Färgernas rörelse i Circle of Life spelar också en stor roll, den lugna rörelsen symboliserar en tom stad som behöver fyllas med liv och när man passerar cirkeln intensifieras ljusets flöde och skapar mer liv.

Skapad av: Rob van Houten – Nederländerna

Plats: Circle of Life kommer under Norrköping Light Festival 2017/2018 kunna ses på Speyermans Holme, nedanför Bergsbrogården vid Stadsmuseet.

VATTENFALLET

Vattenfallet fick sin belysning till millennieskiftet. Mellan klockan 16.00 och 00.00 visas ett färgskådespel varje kvart. Ljusdesigner Mikael Hallbert har skapat installationen. I gången som går runt huset sitter 14 stycken färgkanoner som visar skådespelet.

Vårt upplysta vattenfall är populärt i Norrköping. I samband med terrordådet i Stockholm 2017 lystes vattenfallet upp i den svenska flaggans färger. På kommunens Facebooksida publicerades bilder på det då gulblåa vattenfallet som fick väldigt stor spridning och uppmärksamhet (över 650 000 personer såg inlägget och över 38 000 delade, reagerade eller kommenterade).

Skapad av: Mikael Hallbert – Sverige

Plats: Vattenfallet kommer under Norrköping Light Festival 2017/2018 kunna ses mitt i Industrilandskapet nära Holmentorget.

WATER FUN

Ibland verkar konsten exakt vad den har för avsikt att göra. Det är fallet med Water Fun av Nya Zeeländska arkitekten och ljuskonstnären Angus Muir. De sfäriska bojarna är belysta i en regnbåge av färger. Ingen cynism. Ingen underliggande förklaring till den outhärdliga enkelheten av det moderna samhället.

Likt färgglada bojar kommer ett av hans konstverk, Water Fun, lysa upp vattnet i Industrilandskapet i regnbågens alla färger. Ljusbollarna utstrålar en känsla av glädje, likt ballonger vid en födelsedagsfest.

Skapad av: Angus Muir Design, Nya Zeeland

Plats: Water Fun hittar du i Hästskodammen framför konserthuset Louis De Geer. Där lyser ljusen upp det stilla vattnet och skapar en vacker reflexion tillsammans med konserthusets ljus.

• stadsljus
  • ljus