Besöksnäringen i Norrköping ökar med 11%

Under 2011 har rese- och turistindustrin i Norrköping omsatt 1 391 miljoner kronor, en ökning med 151 miljoner jämfört med 2010. Totalt ger branschen jobb åt 1 025 personer i kommunen.

Resurs AB har nu presenterat de ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekterna av turismen i Norrköpings kommun för 2011. Rese- och turistindustrin i Norrköpings kommun omsätter ca 1,4 miljarder kronor och ger arbete åt 1 025 personer.

Det är en omsättningsökning med 151 miljoner (11%) och 30 sysselsatta personer jämfört med 2010. Den kommersiella delen av turismomsättningen, den del som kan påverkas med traditionell marknadsföring, har ökat med 81 miljoner jämfört med 2010.

- Det är lika spännande varje år när rapporten kommer och när siffrorna pekar uppåt är det extra roligt, säger Christina Leinonen, turistchef på Upplev Norrköping AB. Undersökningen är ett av besöksnäringens viktigaste verktyg som kan visa nyttan och betydelsen av en stark besöksnäring. Det är också kul att se att traditionell marknadsföring kan påverka omsättningen, fortsätter Christina Leinonen, över 50% av ökningen är den del som vi själva kan påverka med effektiv annonsering i olika medier.

Den omsättningsmässigt största ökningen står kategorin dagsbesök för. Den har ökat med 59 miljoner kronor. Norrköping har en stor fördel av att ha Kolmårdens Djurpark i kommunen, både vad gäller dagsbesök men även övernattningar. Ungefär 41% av kommunens dagsbesök är genererade av djurparken och av det totala antalet dagsbesök uppskattas ungefär hälften vara turister.

För hela Östergötland är konsumtionen på drygt 2,8 miljarder och 2 444 sysselsatta personer. Det innebär att Norrköping står för nästan hälften av länets turistkonsumtion.

- Det är inspirerande att få positiva siffror från Resurs AB. Vi ser det som en bekräftelse på att vårt arbete med att utveckla besöksnäringen i Norrköping går i rätt riktning, säger Stefan Papangelis, VD för Upplev Norrköping AB. Förra året var vi arrangörer av en dinosaurieutställning och vi har många spännande evenemang på gång framöver. Idéerna på vad vi kan skapa tar aldrig slut, avslutar Stefan Papangelis.KontaktinformationVid eventuella frågor kontakta Christina Leinonen, 011-15 50 56 elelr Stefan Papangelis, 011-15 50 25

Du som är journalist är välkommen att kontakta oss. Vi vet vad som händer i stan, allt från Kolmården till Östgötaskärgården, evenemang och uteliv. Vi har också koll på hur många besökare Norrköping har och varifrån de kommer.

Upplev Norrköping AB har ett samordnande ansvar att tillsammans med näringslivet marknadsföra Norrköping som en attraktiv ort att besöka. Genom samordnad marknadsföring och säljande verksamhet ska Upplev Norrköping AB bidra till att göra Norrköping till en av landets ledande kommuner avseende evenemang/ möten och turism.