Bråvalla festival omsatte ca 100 miljoner i Norrköping

Bråvalla festival, som hade premiär i Norrköping den 27-29 juni i år, visar en mycket positiv turistekonomisk effekt. Det visar den rapport som HUI Research på uppdrag av Upplev Norrköping presenterar.

Bråvalla festival, som arrangerades av FKP Scorpio, blev en succé med 51 590 sålda biljetter. Rapporten från HUI visar att sju av tio besökare på Bråvalla var turister, d v s personer bosatta utanför Norrköpings kommun.  Kostnad för festivalbiljetter samt resor till och från Norrköping är inte inkluderade i den turistekonomiska effekten utan siffran 100 miljoner visar vad turisterna spenderade i Norrköping i samband med sitt besök.  Den genomsnittliga turistkonsumtionen var 888 kronor per person och dygn. Pengarna spenderades på logi, restaurang, uteliv, livsmedel, lokala tranporter, parkering och shopping.

- Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet, säger Stefan Papangelis, VD Upplev Norrköping. Vår samlade bild har varit att den turistekonomiska effekten varit hög i kommunen under dessa dagar, dock är detta betydligt bättre än vad vi trodde.

- Sifforna visar hur betydelsefulla den här typen av evenemang är för näringslivet i kommunen. Det generar intäkter och därmed arbetstillfällen. Utöver ovanstående turistkonsumtion, så har festivalen genererat stora positiva ekonomiska effekter för många företag i Norrköping som inte är direkt kopplade till den enskilda besökaren. Festivalen har också haft ett stort medievärde för kommunen.

Rapporten visar också att genomsnittsåldern på besökaren var 26 år. De övernattande turisternas vistelselängd i kommunen var i genomsnitt 3,3 nätter. 94 % av besökarna har ett bra eller mycket bra helhetsintryck av festivalen och hela 91 % av besökarna kan tänka sig ett återbesök på Bråvalla festival 2014.

- Det positiva helhetsintrycket och intresse för återbesök är givetvis mycket positivt för kommande år, säger Stefan Papangelis. Samtidigt finns det förbättringsområden att utveckla i samråd med FKP Scorpio för att göra festivalen ännu bättre 2014.

Se rapporten i sin helhet i bifogad PDF-fil.

• 2013
  • bråvalla festival