En ny dimension av musikunderhållning på Augustifesten 2018!

Musik har alltid varit en central del av Augustifesten, - 2018 är inget undantag. I år utökar vi musikutbudet med spelningar från både artisteliten och lokala akter. Det kommer finnas musik för både gammal som ung med en inledande och storartad konsertkväll med nya Rockklassiker LIVE onsdag den 8:e augusti. Därefter tar Europas största, och Norrköpings nya, radiokanal NRJ över taktpinnen med två kvällar där den senaste hitmusiken står i fokus under NRJ in the Park, torsdag den 9:e och fredag den 10:e. Dessa konserter sker i centrala Norrköping och Vasaparken med start från ca kl 17.00. Mer information och artister till dessa kvällar presenteras löpande.

Lördagen den 11:e fortsätter musikkavalkaden. Under Familjedagen underhåller Mojje de yngre medan vi mot kvällen kan se fram emot spelningar av stjärnor som: Chris Kläfford, Bruno Mitsogiannis, De Vet Du, Cherrie och Julia Adams.

- Att kunna erbjuda denna musikbredd, allt från onsdagens rock, övriga dagars topplisteartister, lokala up-n-coming-band och en av världens bästa Symfoniorkestrar tillsammans med en legend som Loa Falkman värmer mitt musikhjärta. Vi hoppas att så många som möjligt tar tillvara på denna möjlighet att uppleva det bästa från musikens värld och besöker Augustifestens scener dessa dagar. Våra sceners gemensamma bredd ger alla besökare en möjlighet att hitta scenunderhållning som passar sin personliga smak, säger Mattias Persson, evenemangsansvarig på Upplev Norrköping.

Chris Kläfford - idolvinnaren med den magiska rösten. Hans version av John Lennons, Imagine, har över tre miljoner visningar på Youtube.

Bruno Mitsogiannis – behöver för Norrköpingspubliken inte någon närmare presentation och har även gjort sig ett namn utanför Norrköping. Genom roller i ett flertal musikaler och medverkan i både sommarturnén "Diggiloo", ”Så ska det låta” och ”Allsång på Skansen” har han blivit en folkkär artist i hela Sverige.

De Vet Du - De Vet Du slog igenom 2010 via YouTube, där en av deras många träffsäkra humorvideos fick enorm spridning. 2017 blev året de charmade sig in i svenska folkets hjärtan i Melodifestivalens första deltävling med bidraget "Road Trip.

2011 släppte de sin första musikvideo och blev snabbt Sveriges största YouTube-fenomen. De har idag nästa 170 000 prenumeranter på YouTube och har vunnit ”Årets Musikkanal” på Guldtuben. Idag är senaste singeln "Vi vinner" en av de mest streamade låtarna på Spotify.

Cherrie - släppte redan 2015 sin första singel och året efter kom debutalbumet. 2016 nominerades hon på Grammisgalan till "Årets nykomling" och året efter vann hon grammis för årets hiphop/soul och nominerades för "Årets album". Samma år vann hon även priset "Årets hiphop/soul på P3-Guld-galan och var sommarpratare i P1. Under våren 2018 har serien "Cherrie - ut ur mörkret" visats på SVT Play.

Julia Adams - musikkarriären började redan som 16-åring när hon tillsammans med en klasskamrat startade bandet ”Little Marbles” här i Norrköping. Hon solodebuterade 2015 med EP:n ”Chanslös” och släpper i höst sitt första album "Konsten att leva". Hon har tidigare uppträtt på bland annat Popaganda, Stay Out West, Malmöfestivalen och Where's the Music?.

Sensus och Studiefrämjandet arrangerar även i år en scen vi kallar Cafe Swartz-scenen där ett gäng grymma akter kommer att spela. Scenen kommer att finnas vid Café Swartz och är öppen fredag och lördag.

För den som vill prova på att bli DJ kommer det att finnas möjlighet till både prova-på och också spelningar i Ungdomszonen utanför Konstmuseet. Det är Studiefrämjandets DJ satsning ”DJ Främjandet” som står bakom denna scen.

Spelningar lördag kväll i Vasaparken:
Konferencier: Anneli "Pandora" Magnusson

17.00-17.45 Chris Kläfford

18.00-18.45 Julia Adams

19.00-19.45 Cherrie

20.00-20.45 De Vet Du

21.00-22.15 Bruno Mitsogiannis

Med reservation för eventuella ändringar.

• augustifesten