Folk- & världsmusiksgalan och Linköpings Folkmusikfestival inleder nytt samarbete i Norrköping.

Nu står det klart att Folk & Världsmusikgalan och Linköpings Folkmusikfestival inleder nytt samarbete och tillsammans förlägger sina evenemang på Louis De Geer konsert och kongress i Norrköping den 6–7 april. Därmed kan Norrköping erbjuda två dagar fullmatade med konserter, galakväll med prisutdelning, workshops, seminarier, VM i studentspelmanslag och mycket mer.

• -Med Linköpings Folkmusikfestivals väldokumenterade fingertoppskänsla för både svenska och internationella högkvalitativa folkmusikakter, innebär vårt samarbete en utveckling för genren. Med våra respektive kunskaper och kompetenser kan vi tillsammans skapa ett ännu bättre program och nå en större publik säger Niclas Pereira dos Reis Lindblad från Riksförbundet för Folkmusik och Dans.

Linköpings Folkmusikfestival är en festival med en stark dansinriktning och har utvecklats till en viktig träffpunkt för hela folkmusik-Sverige. Festivalen arrangerades för första gången år 2003 i Linköping och har sedan dess attraherat besökare från hela världen. Nu flyttar festivalen från Linköping till Norrköping.

-2018 fyller Linköpings Folkmusikfestival 15 år och vi är glada att kunna föra vidare festivalen till ny lokal och ny stad. Jag är otroligt glad över det nya samarbetet och det ska bli spännande att arbeta med Folk & Världsmusikgalan säger Sonia Braska från Linköpings Folkmusikfestival.

När Folk & Världsmusikgalan kommer till Louis De Geer konsert och kongress i Norrköping är det nionde gången denna stora årliga manifestation arrangeras. Galan är en nationell angelägenhet för professionella utövare i genren och fyller en viktig funktion för dem att nå en ny publik. Genom nomineringar, priser och uppmärksamheten kring galakvällen är förhoppningen att skapa större möjligheter för genrens artister att få fler spelningar och en större publik i Sverige och utomlands. Folk & Världsmusikgalan arrangeras av Riksförbundet för Folkmusik & Dans, Sveriges Spelmäns Riksförbund, Eric Sahlström Institutet, Svenska Folkdansringen och Kulturens.

-Vi är oerhört glada att Folk & Världsmusikgalan och Linköpings Folkmusikfestival valt att förlägga sina arrangemang i Norrköping. Norrköpings kommun har tillsammans lyckats skapa förutsättningar för dessa fina och viktiga evenemang säger Mattias Persson, evenemangsansvarig på Upplev Norrköping AB.

Mer information om evenemanget kommer att publiceras successivt på följande hemsidor:

www.folkgalan.se
www.linkopingsfolkmusikfestival.se
www.louisdegeer.se

Kontakt:

Sonia Braska, festivalproducent, 073-550 15 44, bokare@festival.folkmusik.nu
Niclas Pereira dos Reis Lindblad, festivalgeneral 070-610 38 31, niclas.lindblad@rfod.se
Mattias Persson, evenemangsansvarig Upplev Norrköping. 011- 15 50 25, mattias.persson@norrkoping.se

• louis de geer konsert & kongress