Nationaldagsfirande & rekord i antal nya svenska medborgare

Nationaldagsfirandet i Norrköping 2013 byter i år plats till Olaiparken. En grönare park med mer utrymme och möjlighet att ta med sig egen picknick. Firandet har som vanligt olika skepnader. En familjedel, en formell del och ett välkomnande av nya Svenska medborgare.

Upplev Norrköping, som har uppdrag av kommunen att arrangera nationaldagsfirandet i Norrköping, har i år försökt att förnya programmet genom att dra ner lite på det traditionella firandet och istället tillsätta en extra underhållningsakt.

Förra årets succékoncept med barnaktiviteter fortsätter även i år. Det blir ansiktsmålning, barnens allsång med Maria Olofsson, tävlingar, och ballonger till barnen. Bolljonglören Emil Källdoff finns även på plats och visar hur man trixar med en boll på europanivå.¨

Nytt i år är inte bara platsen och en förnyelse av programmet utan Hemvärnets Musikkår marscherar inte sin vanliga rutt och Norrköpings Veteranbilklubbs deltar i år för första gången på firandet. En tävling har även utlysts i samarbete med Veteranklubben. Det är även första året som kommunfullmäktiges ordförande Eva Andersson är med på ceremonin och håller det traditionella nationaldagstalet.

Årets gästtalare vann stora talarpriset 2012 och har rötter i Norrköping!

Rekord i antal nya svenska medborgare

Välkomnandet av nya svenska medborgare sker på eftermiddagen den 6:e juni i samma lokal som förra året. Antalet nya Svenska medborgare har ökat för varje år och i år slår man rekord. Kanske har Norrköping aldrig fått så många nya svenska medborgare under ett och samma år!

Kom och prata med:

Eva Andersson, kommunfullmäktiges ordförande

Majed Karim Diab som nyligen fått svenskt medborgarskap

Sara Näsvall, Evenemangskoordinator, Upplev Norrköping

Platsen för pressträffen är Olaiparken vid kyrkan

Tiden är kl 13.00

Datumet är tisdagen 4/6

Mer information: Sara Näsvall, evenemangskoordinator Upplev Norrköping, tfn 0730-202092

• 2013
  • evenemang