Trädgårdslust på Färgargården

Upplev Norrköping och Weibulls bjuder in till Trädgårdslust på Färgargården 21 maj kl. 10-15. Botanisera bland växter, plantor och blomsterarrangemang samt lokalproducerade varor och hantverk. Njut av sång och musik av Lotta Källström och sånggruppen Silverstänken. Klara Jarstad, växthusansvarig från Norrköpings kommun, berättar om rabatter och perenna växter

- Busfröområdet, med aktiviteter för stora och små barn, är ett viktigt inslag på Trädgårdslust och här kan barnen så ett frö i kruka och ta med hem, träffa scouterna och få provsitta en traktor eller varför inte köra Skottkärrerace. En rolig och lärorik aktivitet är ”Håva i Strömmen” med Ekoturen berättar projektledaren Carita Nordh från Upplev Norrköping.

Klara Jarstad, växthusansvarig från Norrköpings kommun, gästar Trädgårdslust för att berätta om vad man ska tänka på när man anlägger en rabatt och köper perenna växter till sin trädgård. –”Jag ser fram emot Trädgårdslust – det ska bli jättekul att få sprida tips om rabatter och perenna växter” säger Klara Jarstad.

- Det kommer finnas något för alla på vårens Trädgårdslust, fortsätter Carita Nordh. Vi uppmärksammar även det nya projektet ”Bin i stan” som erbjuder företag att hyra bikupor och på så sätt visa att de tar ansvar för den ekosystemtjänst bina utför. I Norrköping är Econova först ut att hyra bikupor och lanserar detta i samband med Trädgårdslust.

Lite av det som händer under dagen:

• Lotta Källström och sånggruppen Silverstänken underhåller med sång och musik
  • Klara Jarstad, växthusansvarig Norrköpings kommun, föreläser från scen
  • Östgöta Kök bjuder på inspiration, mattips och smakprov
  • Träffa Himmelstalundsgymnasiet och pratat utbildning inom trädgård

Busfröområdet

Här finns aktiviteter för små & stora med leklust. Hur kul som helst!

• Träffa scouterna
  • Så ett frö i egen kruka
  • Teckningsbord
  • Skottkärrerace