Upplev Norrköping skapar arbetstillfällen!

Upplev Norrköping blir en stor arbetsgivare i sommar. Hela 70 personer kommer bli sysselsatta tack vare Harry Potter™: The Exhibition, där Upplev Norrköping är arrangör, och som pågår under perioden 29 maj-7 september.

Rekryteringen till sommarjobb på Harry Potter: The Exhibtion är i dagarna avslutad. Hela 70 personer kommer bli sysselsatta tack vare utställningen. Det är värdar, kassapersonal, aktörer (skådespelare), försäljare till souvenirbutik och  parkeringsvärdar som i första hand har anställts. Utställningens generösa öppettider gör att det behövs mycket personal.  24 av de 70 personerna anställs av företaget FireBrand som ansvarar för souvenirbutiken, men övriga är anställda av Upplev Norrköping och Norrköpings kommun. Många är ungdomar som får sitt första sommarjobb tack vare utställningen.

- Det är ett perfekt första sommarjobb, säger Christina Leinonen, turistchef på Upplev Norrköping. Christina Leinonen fortsätter: Det är ett betydelsefullt och viktigt jobb, men samtidigt inte svårare än att det passar bra som första jobb. Alla som anställts har dessutom ett stort intresse av Harry Potter och har mycket kunskap inom området. 1 200 personer sökte jobb på utställningen, så det har varit en omfattande rekryteringsprocess.

Förutom de 70 personerna så jobbar naturligtvis en del av Upplev Norrköpings ordinarie personal med utställningen samt att Upplev Norrköping anställer sommarpersonal till Turistbyrån, ungefär i samma omfattning som tidigare somrar. Vi räknar med ett högt tryck på Turistbyrån i sommar och ser fram emot sommarens utställning, avslutar Christina Leinonen.

• harry potter
  • sommarjobb