Uppsala Bostadsförmedling firar 1 år med halvering av förmedlingsavgiften

Uppsala Bostadsförmedling firar 1 år med halvering av förmedlingsavgiften

Det har gått ett år sedan Uppsala Bostadsförmedling startade verksamheten och investeringen i Sveriges mest moderna och digitala förmedlingstjänst. Satsningen har gett ett lyckat resultat och under första året förmedlades över 2 500 bostäder i tre kommuner; Uppsala, Enköping och Knivsta. 17 hyresvärdar har valt att etablera samarbete med bostadsförmedlingen och 90 000 bostadssökande har registrerat sig i bostadskön.

Uppsala ligger i framkant gällande bostadsbyggande och den kommunala bostadsförmedlingen har i uppdrag att underlätta för den mycket starkt växande hyresrättsmarknaden i Uppsalaregionen. Uppsala Bostadsförmedling gör det enkelt och tryggt för bostadssökande och hyresvärdar att hitta varandra.

– Det märks att många tar ett aktivt beslut och planerar för sitt framtida boende genom att ställa sig i kön redan nu. Vi är mycket stolta över det förtroende som hyresvärdarna ger oss när det överlåter förmedlingen av sina bostäder till oss. Vår ambition är att alltid vara den professionella länken mellan bostadssökande och hyresvärdarna och underlätta en svår bostadsmarknad. Att så många bostadssökande och hyresvärdar har valt att nyttja vår förmedlingstjänst är ett positivt kvitto för allt det arbete våra kunniga förmedlare utför, säger Mona Lindén, vd på Uppsala Bostadsförmedling.

Bostadsförmedlingen ser positivt på utvecklingen framöver och har föreslagit en halvering av förmedlingsavgiften. Igår beslutade Uppsala kommunfullmäktige att avgiften ska halveras till 625 kronor från den 1 juni 2017.

– Vi startade Uppsala Bostadsförmedling för att göra det enklare att få en hyresrätt. När vi samlar flera hyresvärdar blir det lättare för dig som vill hitta en lägenhet men också mer attraktivt för byggaktörer att bygga hyresrätter i Uppsala. Tack vare bostadsförmedlingens popularitet kan vi nu halvera förmedlingsavgiften, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande.

Under 2017 fortsätter dialogen och samarbete med kommunala och privata hyresvärdar med ambitionen att bli navet för förmedlingen av hyresrätter i hela Uppsalaregionen. Målet är en effektivare hyresrättsmarknad och en ännu attraktivare region att leva och bo i.

Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande
E-post: marlene.burwick@uppsala.se
Telefon: 018-727 12 32

Joakim Palestro (S), styrelseordförande
E-post: joakim.palestro@pol.uppsala.se

Mona Lindén, vd
E-post: mona.linden@bostad.uppsala.se

Uppsala Bostadsförmedling förmedlar hyresrätter från privata och kommunala hyresvärdar i Uppsalaregionen. Vi arbetar för att göra det enkelt och tryggt för bostadssökande och hyresvärdar att hitta varandra genom en modern och digital förmedlingstjänst. Under vårt första år etablerade vi samarbete med 17 hyresvärdar. Det har lett till att vi hittills har förmedlat över 2 500 lediga bostäder i Uppsala, Enköping och Knivsta.