DEN SVENSKA DEMOKRATINS HISTORIA HAR BARA BÖRJAT

Nytt demokratiprojekt riktat till gymnasieungdomar i hela Sverige tilldelas 4,3 miljoner från PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Riksdagsvalet är över och rösterna har räknats. Men händer demokratin bara vart fjärde år? Det fria scenkonstkollektivet Troja menar att det viktigaste samtalet inte är partipolitiskt, varken under eller efter valrörelsen. Det viktigaste samtalet måste vara samtalet om själva demokratin. Vad den är, vad den kommer ifrån och framförallt vad den skulle kunna bli – förhandlingen om Sveriges demokrati pågår ständigt. Inte om vilken färg regeringen har utan om vem som får kallas för medborgare, vilket ansvar vi har för varandras livsvillkor och om vem som har rätten till vilka resurser. Vi kan inte ta demokratin för given.

En episk klassrumsföreställning. En tankeväckande novellfilm och en sammanlänkande mobilapplikation.

"Jag förstod att jag är viktig och att jag kan förändra världen." – Elev i Västmanland, april 2014

Under våren 2014 togs en föreställning om den svenska demokratin fram i ett unikt samarbete mellan Troja Scenkonst, Riksteatern, Uppsala stadsteater, Västmanlands Teater, Unga Dramaten och Samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola.

Genom ett bidrag på 4,3 miljoner kronor från PostkodLotteriets Kulturstiftelse kan projektet Den svenska demokratins historia fortsätta växa: en ny vidareutvecklad klassrumsturné av föreställningen med samma namn, kortfilmen Till svenska folket samt en mobilapplikation. Målsättningen är att ge unga människor förståelse för hur det demokratiska samhället har växt fram samt ge dem verktyg för att engagera sig i olika samhällsfrågor och se sig själva som en aktiv part i samhällsbygget.

Klassrumsföreställningen Den svenska demokratins historia har nypremiär den 28 november 2014. Föreställningen går därefter på turné till gymnasieklasser runt om i landet och spelas kostnadsfritt fram till sommaren 2015. Filmen Till svenska folket är skapad tillsammans med Ögat film och menad att fungera som ett diskussionsunderlag i klassrummen. Filmen finns tillgänglig på www.trojascenkonst.se. Som en fristående och fördjupande del av projektet skapas även en mobilapplikation om demokrati som lanseras i samband med föreställningens premiär.

Scenkonstkollektivet Troja drivs av Lisa Färnström, Hanna Borglund och Emma Örn, alla nyutexaminerade från StDH, Stockholms dramatiska högskola.

Presskontakt: Maria Asplund, producent Troja Scenkonst, 0768-500 230

Intresseanmälningar för klassrumsbesök med föreställningen lämnas till: info@trojascenkonst.se