LINUS TUNSTRÖM LÄMNAR UPPSALA STADSTEATER

Teaterchefen Linus Tunström har igår meddelat styrelsen för Uppsala stadsteater att han lämnar Uppsala stadsteater när hans nuvarande kontrakt går ut den sista juni 2016.

Linus Tunström har tillsammans med sina medarbetare utvecklat Uppsala stadsteater till att vara en lokal scen med internationella samarbeten varvat med en bred verksamhet för barn och unga. Genom årens många produktioner har Uppsala stadsteater presenterat en repertoar som är totalt närvarande i staden, som lyft klassiker in i samtiden och som öppnat upp för det oprövade. Teatern har utmärkt sig som en plats där både lokala och nationella angelägenheter kan iscensättas och bearbetas.

Jag har haft åtta otroligt roliga och lärorika år vid Uppsala Stadsteater, men känner nu att det är dags för mig att söka nya utmaningar i livet, säger Linus Tunström.

Linus Tunström tillträdde som VD och teaterchef vid Uppsala stadsteater 2007. Hans tid som teaterchef har rymt både glädje och utmaningar.

Det har funnits tuffa stunder, som när vi var tvungna att dra ner på personalen 2011. Men att tillsammans med fantastiska medarbetare införa repertoarteater, sätta teatern på den internationella kartan, slå publikrekord, stärka teaterns roll i lokalsamhället och göra uppsättningar som till exempel Fursten, Cabaret och Fanny och Alexander, har varit en enormt stor glädje.

Uppsala Stadsteaters styrelse kommer nu att påbörja processen att hitta en efterträdare till Linus Tunström som VD och teaterchef.

Jag och styrelsen är mycket nöjda med Linus arbete på teatern, men respekterar hans beslut och kommer nu att göra allt vi kan för att finna en efterträdare som kan bygga vidare på teaterns framgångar de senaste åren, säger Lisa Skiöld, styrelseordförande vid Uppsala stadsteater.

• linus tunström
  • uppsala stadsteater