STIPENDIEREGN ÖVER UPPSALA STADSTEATER

Måndag 23/11 delar Teaterförbundet - fackförbundet för scen och media - ut stipendier till 25 scenkonstnärer "för ett konstnärligt skapande som, med nyfikenhet och engagemang, ger oss utmanande och berörande upplevelser."

Hela sju av dem har intagit scenen på Uppsala stadsteater:

Mathias Olsson tilldelas Fred Gunnarssons stipendium. Han är fast anställd och har medverkat på Uppsala stadsteater sedan 2011, men syns även på Moment:teater i Gubbängen, Stockholm. Under hösten har han spelat på Uppsala stadsteater i En hunds hjärta. Ett urval av tidigare pjäser inkluderar Den Flygande Handläggaren, Fucking Måsen, Fanny & Alexander och Hedda Gabler.

Åsa Forsblad Morisse tilldelas Inez och Sten Hermelins stipendium. Hon har ett långtidskontrakt och har medverkar på Uppsala stadsteater sedan 2009. I höst har han spelat i Partiledaren som klev in i kylan och Egenmäktigt förfarande. Ett urval av tidigare pjäser inkluderar Tjock-Steffe, Morbror Vanja, Min vän fascisten, Tolvskillingsoperan och Två herrars tjänare.

Monica Stenbeck tilldelas stipendium ur Anders de Wahls jubeliumsfond. Monica har spelat på Uppsala stadsteater i Född skyldig (2001), Det mest förbjudna (2004), Hjärterhus (2011) och Fanny & Alexander (2013). Monica återkommer också till våren inför Uppsala stadsteaters internationella gästspel med Fanny & Alexander på Festival Iberoamericano de Teatro de Bogotá i Colombia.

Vanna Rosenberg tilldelas Märta Ekströms stipendium. Hon har medverkat i flera produktioner på Uppsala stadsteater under åren 2001-2006, däribland Tusen och en natt, DASS och Nancy Victoria.

Lotta Tejle tilldelas stipendium ur Edvin Adolphsons studiefond. Lotta har medverkat i flera produktioner på Uppsala stadsteater under åren 1997-2003, däribland House & Garden, Tusen och en natt, Kalaset, Kung John och Pingst.

Lindy Larsson tilldelas Margit Rosengrens stipendium. Han har spelat på Uppsala stadsteater i Tott (2004) och Hamlet (2013).

Birgitta Ulfson tilldelas stipendium ur Gösta Ekmans minnesfond. Hon har spelat på Uppsala stadsteater i Kärleksbrev (2010).

Stipendierna delas ut på Dansmuseet i Stockholm måndag 23/11 kl. 18.00.