BILJETTSLÄPP: "NYSNINGEN" - PREMIÄR 19/1 2017

Fyra skådespelare ger sig i kast med 30 rollkaraktärer. Som älskar, tvivlar, längtar, plågar, utnyttjar. Och nyser! Vårens första premiär på Uppsala stadsteater är en lekfull komedi av Neil Simon.

En kvinna på en bank, en präst med tandvärk. En ilsken general, en företrädare för maritim underhållning. En flicka med teaterdrömmar, en ömsint fader. Och många fler karaktärer därtill.

Nysningen demonstrerar det djupt mänskliga; man skrattar och våndas med karaktärerna samtidigt som man skrattar åt sig själv.

Pjäsen, en lekfull och överraskande komedi med hög fart, är skriven av Neil Simon och bygger på ett antal humoristiska noveller av Anton Tjechov.

Nysningen regisseras av Uppsala stadsteaters Aksel Morisse och har premiär på Stora Scenen 19/1 2017

NYSNINGEN
Av
Neil Simon
Översättning:
Kristin Olsoni
Regi:
Aksel Morisse
Musik och arr: Sanna Hodell

Medverkande: Hugo Emretsson, Åsa Forsblad Morisse, Aksel Morisse, Minna Treutiger

Affischbild: Helsinkifrostbites AB
Teaterförlag: Nordiska ApS Köpenhamn

Föreställningskonceptet togs fram på MarsvinsholmsTeatern sommaren 2016 med scenograf Jens Arben och kostymör Kickan Palm.

Biljettsläpp: 7/11 kl 12.00