MÄN SOM BLIR EN SMULA IRRITERADE I SÄLLSKAP MED KVINNOR, AV NIKOLAJ CEDERHOLM

En helt vanlig farfar lockas in ett dataspel av sitt barnbarn. Förvecklingar uppstår. I nyskrivna komedin Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor, driver den danske dramatikern och regissören Nikolaj Cederholm med våra svenska och danska identiteter.

En dag upptäcker Alex Andersson något som helt vänder upp och ner på hans liv. Han måste både döda en och annan varelse och äta ordentligt för att överleva. För så är det här i världen. Men vem kan Alex lita på?

Farfar Alex Andersson lockas in i scenrummet: ett dataspel, med flimrande ljussättning och ljudbilder från cyberspace. En plats där den nya tekniken skapar möjligheter att vara vem som helst - när som helst. Han träffar några provocerande karaktärer, en och annan vän, och ett flygande kylskåp. Tyska flygakrobatikföretaget battleROYAL har hjälpt till att skapa scenrummets cyberspace-sfär.

Danske regissören och dramatikern Nikolaj Cederholm står bakom manus och regi. Hans senaste produktion, Come Together!, har lockat mer än 100 000 danskar till teatern i Köpenhamn. Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor är specialskriven för Uppsala stadsteater - och är första gången Nikolaj Cederholm skriver något nytt för en svensk scen.

>>MÄN SOM BLIR EN SMULA IRRITERADE I SÄLLSKAP MED KVINNOR - URPREMIÄR 19/2 2011 KL. 16.00 STORA SCENEN, UPPSALA STADSTEATER

>>AV: NIKOLAJ CEDERHOLM
ÖVERSÄTTNING: ANNIKA SILKEBERG
REGI: NIKOLAJ CEDERHOLM
SCENOGRAFI & KOSTYM: FRIDJON RAFNSSON
LJUS: MATS ÖHLIN
MASK & PERUK: JOHANNA RÖNNBÄCK

>>MEDVERKANDE: CARSTEN BJØRNLUND, ANNA CARLSON, ÅSA FORSBLAD MORISSE, CECILIA FORSS, TOBIAS HJELM, AKSEL MORISSE, IWAR WIKLANDER

• komedi
  • nikolaj cederholm
  • cecilia forss
  • iwar wiklander
  • carsten bjørnlund
  • aksel morisse
  • anna carlsson
  • åsa forsblad morisse
  • tobias hjelm

Uppsala stadsteaters vision är att vara Sveriges främsta konstnärliga teater – en ny typ av lokal scen med internationella samarbeten. På teaterns fyra scener spelas årligen ca 500 föreställningar, däribland ca 15 egna produktioner och fler svenska och internationella gästspel inom teater, dans och performance, för en sammanlagd publik på ca 60 000 personer. Uppsala stadsteater grundades 1951.

Annika Björkegren Ränge

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikationsavdelningen, Uppsala stadsteater 018-727 33 26