SANNA MINA ORD – URPREMIÄR 13/1 2018

Ta del av unika och ärliga berättelser. I ett unikt samarbete mellan Uppsala stadsteater och Humana, ett av Sveriges ledande företag inom ungdomsvård, presenterar vi tillsammans med några ungdomar berättelser ifrån verkligheten – ungdomarnas liv och verklighet, precis så som det är.

Vi frågar för tredje gången – pallar du att lyssna?

Nya ungdomar, samma förutsättningar – på deras villkor. Uppsala stadsteater och Humana presenterar Sanna mina ord, urpremiär 13 januari 2018, en dokumentär föreställning baserad på ungdomarnas egna texter. Ungdomarna har själva skrivit om sina liv, sina upplevelser, sin verklighet. De ställer sig på scenen och låter oss ta del av deras berättelser, avskalat och ärligt.

Tidigare samarbeten mellan teatern och Humana visar att de medverkande ungdomarna får en stärkt självbild och en minskad ångest kring de områden som deras texter handlar om. Som forskning också visar betyder möjligheten att få sätta sina egna ord på upplevelser och drömmar mycket för människor som vill växa och utvecklas.

Samarbetet mellan Humana och Uppsala stadsteater tog sin början under teateråret 13/14 och ledde till föreställningen Känner ingen smärta våren 2014. Våren 2016 fortsatte samarbetet för att ge fler unga möjligheten att berätta sina egna historier med teaterformen som uttryck och metod. Tillsammans med Affe Ashkar och Patrik Patwa Baghdaserians, utvecklades än en gång en teaterföreställning med några av Humanas ungdomar, Hålla huvudet högt.

Konstnärligt team: Affe Ashkar och Patrik Patwa Baghdaserians
Medverkande: Ungdomar knutna till Humanas verksamheter

Rekommenderas från 15 år.