Bevattningsförbud i Vattholma

Från och med nu och till och med den 30 september 2017 råder bevattningsförbud i Vattholma. Bevattningsförbudet gäller användning av vatten från kommunal försörjning. Vattholma är det andra området i Uppsala där Uppsala Vatten inför bevattningsförbud. Tidigare i somras infördes bevattningsförbud i Järlåsa.

Grundvattennivåerna är låga i hela Sverige och vi följer kontinuerligt vattennivåerna i Uppsala. I Uppsala stad har vi generellt bra med vatten och vi ser inget akut hot mot vår vattentillgång.

- Vi behöver, som många andra, vara sparsamma med vårt dricksvatten och vi uppmanar alla i Uppsala att vara det och till exempel inte borsta tänderna under rinnande vatten, se till att diskmaskin och tvättmaskin är helt fyllda innan man kör dem och duscha istället för att bada, säger Magnus Källman vid Uppsala Vatten.

Fler enkla vattenspartips kan du läsa om här (infoga länk: http://www.uppsalavatten.se/sv/nyhetslista/grundvattennivaer-i-juni/)

Det kan inte uteslutas att vi behöver införa fler bevattningsförbud för att säkra tillgången av vatten till det vi verkligen behöver rent vatten till.

Ett bevattningsförbud innebär följande:

• Du får inte fylla din pool med kommunalt dricksvatten. Det gäller även uppblåsbara pooler, badtunnor och spa-bad.
  • Du får inte använda vattenslang eller vattenspridare för att vattna din trädgård. Samla i stället upp regnvatten i exempelvis en regntunna och använd för att vattna med.
  • Du får inte tvätta bilen med vattenslang eller högtryckstvätt.
  • Du får inte använda högtryckstvätt för rengöring av fasader, altaner och liknande.

För mer information hänvisar vi till Uppsala Vattens hemsida, uppsalavatten.se.

Magnus Källman

Avfallschef Avfall 018-727 93 60