Hitta årets julklapp hos oss på lördag

Lördag den 24 november kan du ge dina festkläder en andra chans och kanske också hitta årets julklapp - det återvunna plagget! Uppsala Vatten anordnar klädbytardag med tema festkläder och festaccessoarer.

Vi hoppas att många Uppsalabor kommer och besöker vår klädbytardag och passar på att uppdatera sin festgarderob inför storhelgernas alla festligheter och samtidigt värna om miljön.

Under 2000-talet har inköp av kläder och textilier ökat med 30 procent. Vi köper i genomsnitt 13 kilo kläder och textilier, ungefär 50 plagg, per person och år. Vi slänger omkring åtta kilo textil per person i soppåsen varje år. Undersökningar visar att mer än hälften är fullt användbart. Visste du att det går åt ungefär 10 000 liter vatten och tre kilo kemikalier för att tillverka ett par jeans?

Klädbytardagen i Pumphuset

Tid och plats: 24 november i Pumphuset, Munkgatan 2, vid Svandammen. Inlämning sker mellan klockan 10.00 och 11.00. Då är man välkommen med max fem hela och rena festkläder, i utbyte får man en bytesbiljett per plagg. Dessa kan man sen utnyttja vid klädbytet som sker mellan klockan 13.00 och 15.00.

Vi tar bara emot vuxenkläder.

Vi kommer att hålla vår nya utställning i Pumphuset öppen för besökare under klädbytet.

Mer information: www.uppsalavatten.se/kladbytardagen

Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, tio avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en omsättning på 520 miljoner kronor (2017).

Uppsala Vattens presskontakt

Ida Holmgren