Hovgårdens maskinpark blir fossilfri

Från och med februari 2017 drivs last- och grävmaskinerna på Hovgårdens avfallsanläggning på fossilfri diesel gjord av slakt- och restavfall. För att informera om Uppsala Vattens satsningar på fossilfria drivmedel och HVO diesel bjuder vi in till pressträff på Hovgårdens avfallsanläggning klockan 10.00 onsdag den 15 mars.

Uppsala Vatten har som kommungemensamt mål att hela vår fordonsflotta ska köras på fossilfritt drivmedel 2020. För att klara det målet krävs det att vi arbetar aktivt med att testa olika alternativa fossilfria drivmedel. Vårt förstahandsval inom Uppsala Vatten är biogas, som fossilfritt drivmedel, men för Hovgårdens stora arbetsmaskiner är vårt enda fossilfria alternativ, för närvarande, HVO diesel.

Uppsala Vattens avfallsanläggning Hovgården tar emot ungefär 250 000 ton material per år, och för att hantera den mängden material krävs en maskinpark med riktigt stora last- och grävmaskiner. Från och med februari 2017 drivs Hovgårdens last- och grävmaskiner på diesel gjord av slakt- och restavfall. Produkten kallas för HVO diesel (hydrerade vegetabiliska oljor) och med den blir Hovgårdens maskinpark fossilfri.

Vi är glada över att kunna gå över till fossilfritt drivmedel på Hovgården. Uppsala Vatten vill såklart ligga  i framkant i vårt miljöarbete och vi har sett bra resultat på andra ställen, därför inför vi det här, säger Conny Karlsson, chef på Hovgården.

Hovgården förbrukar ungefär 270 000 liter diesel per år, och att gå över till ett fossilfritt drivmedel sänker utsläppen från Hovgårdens avfallsanläggning och reducerar avtrycket på miljön.

Efter pressträffen finns det möjlighet att göra en rundvandring på Hovgårdens avfallsanläggning samt se exempel på fordon som drivs med både biogas och med HVO diesel.
Hovgårdens avfallsanläggning

HVO diesel är en syntetisk diesel som framställs av förnybara råvaror. Basen i drivmedlet består av avfall från slakterier och restprodukter och är därför helt organiskt. HVO diesel reducerar koldioxidutsläppet med cirka 90 % jämfört med vanlig diesel. HVO och vanlig diesel kan blandas så det krävs varken nya pumpar, tankbilar eller cisterner.

• återvinningscentraler
  • återvinningscentral