​Kokningsrekommendation i Almunge

Inom ramen för vår kontinuerliga övervakning av dricksvattenproduktionen har vi noterat en avvikelse i vattenverket i Almunge. Som en försiktighetsåtgärd rekommenderar därför Uppsala Vatten kokning av dricksvattnet i Almunge i Uppsala kommun.

Det kan inte uteslutas att avvikelsen påverkar kvaliteten på det kommunala dricksvattnet i Almunge. Vattenprover är tagna och vi inväntar provsvar tidigast nästa vecka.

Rekommendation om kokning av dricksvatten i Almunge gäller tills annat meddelats av Uppsala Vatten. Boende i området uppmanas besöka Uppsala Vattens webbplats för aktuell information.

En kokningsrekommendation innebär:

• Koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning.
  • Koka upp vattnet i en kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt.
  • Häll upp det kokta dricksvattnet i väl rengjord kanna, flaska eller annan behållare och låt det svalna. Låt det stå i rumstemperatur eller svalare – gärna i kylskåpet.

Kommunalt dricksvatten i övriga orter i kommunen kan användas som vanligt.

Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, tio avloppsreningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 680 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 210 anställda med en omsättning på 520 miljoner kronor (2017).

Jasmine Eklund

Kommunikatör 018-727 95 75