Nu kan Uppsalas matfett återvinnas

Nu tar Uppsala Vatten emot flytande matfett och -oljor på återvinningscentralerna. Fettet återvinns och går in i tillverkningen av nya produkter.

Uppsala Vatten tar nu emot använt flytande matfett och matoljor på återvinningscentralerna. Det inlämnande fettet tas om hand, återvinns och används i produktionen av nya produkter, bland annat plast, gummi, tvål och stearinljus.

Att tappa fettet på flaska och lämna in det låter kanske främmande men är inte särskilt svårt, berättar Michael Persson, avfallschef på Uppsala Vatten.

– Häll matfettet eller oljan i valfri, ren flaska och skruva åt korken ordentligt. Lämna in den på någon av våra återvinningscentraler. Sedan tar vi hand om resten!

Matfett som hälls i slasken är den vanligaste orsaken till störningar i avloppsledningarna. Fettet byggs på i lager på lager och med tiden bildas proppar som kan orsaka stopp och översvämningar.

Anna Freiholtz, tf miljö- och energichef på Uppsalahem, är någon som ser fram emot den nya insamlingen:

– Vi är så klart väldigt glada över den här satsningen. Kan fettet komma till nytta istället för att orsaka problem med proppar i våra fastigheters ledningar är ju det fantastiskt!

För att uppmärksamma insamlingen delar Uppsala Vatten ut ljus till de 500 första besökarna som lämnar in fett. Ljusen är av 100 % stearin och innehåller delvis just återvunnet fett.

Insamlingen startar tisdagen den 7 oktober på samtliga återvinningscentraler: Almunge, Björklinge, Boländerna, Gottsunda, Hovgården, Librobäck, Lövstalöt och Storvreta.

Besök den nya insamlingen av matfett

Välkomna att besöka någon av våra återvinningscentraler för att se den nya insamlingen av fett. Ring och bestäm en tid så finns vi på plats för att svara på frågor.

Så här sorterar man matfett

Häll upp fettet som blir över efter matlagning i en genomskinlig plastflaska. Vänta tills fettet svalnat och häll det genom en tratt, i till exempel en vanlig PET-flaska. Se till att flaskan är ren.

Om det inte är så mycket fett kan det torkas ur stekpannan eller grytan med hushållspapper och läggas direkt i matavfallet. I matavfallet läggs också fett i fast form, som till exempel gammalt smör.

Vid köp av livsmedel som är inlagda i olja, till exempel tonfisk, oliver och soltorka­de tomater, kan matfettet silas direkt i flaskan.

Spara flaskan och fyll på när det blir fett över. Lämna sedan in den fulla flaskan på en återvinningscentral, vid disken märkt MATFETT.

Fakta

Det insamlade fettet rengörs och förädlas till olika fettsyror som används i tillverkningen av nya produkter, exempelvis stearinljus, tvål- och tvättprodukter, plast, gummi (främst däcktillverkning) och papperskemikalier.

• avfall
  • hushållsavfall
  • matavfall
  • uppsala
  • uppsala vatten
  • uppsala vatten och avfall ab
  • återvinningscentral
  • återvinningscentraler

Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, tretton reningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 600 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 180 anställda med en omsättning på drygt 480 miljoner kronor (2013).

Uppsala Vattens presskontakt