Ny vattenförsörjning till Gunsta

Nu försörjs Gunsta med dricksvatten från Uppsala stad. Anledning till att en ny ledning byggts och kopplats in är att de lokala förutsättningarna för vattenförsörjning på sikt inte kommer att räcka till alla. När ledningsnätet är fullt utbyggt kommer det ge möjlighet för både vatten- och avloppsanslutningar även till nybebyggelse.

-  Det här är det första steget av ett stort arbete och längre fram är tanken att ledningen ska försörja även tätorterna Länna och Almunge säger Bertil Lustig, VA-chef på Uppsala Vatten.

Arbetet med att bygga ut ledningsnätet fortsätter och kommer att pågå under flera år. Det är hushåll som har en kommunal anslutning i Gunsta som först får sitt dricksvatten från Uppsala stad. Till sommaren 2013 kommer även ledningar som transporterar deras avloppsvatten till reningsverket i Uppsala stad att bli klara.

När det nya dricksvattnet är inkopplat får Gunstaborna ett mjukare dricksvatten än tidigare. Hårdhetsgraden på dricksvatten mäts i så kallade tyska grader (°dH). I Gunsta förändras hårdheten från 18 till 8 tyska grader. Det är samma hårdhetsgrad som boende i Uppsala stad har.

-  Med ett mjukare vatten behövs mindre tvätt- och diskmedel. Det kan även vara bra att se över inställningar på disk- och tvättmaskiner samt eventuella avhärdningsfilter avslutar Bertil Lustig, VA-chef på Uppsala Vatten.

Bertil Lustig, VA-chef Uppsala Vatten och Avfall AB, telefon 018-7279311.

• vatten
  • avloppsvatten
  • avlopp
  • vattenförsörjning
  • ledningsnät
  • dricksvattenanläggning

Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat femton vattenverk, tretton reningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 600 km vattenledningar, 850 km avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är 150 anställda med en omsättning på dryga 400 miljoner kronor (2009).