Pilotanläggning för borttagning av läkemedelsrester från avloppsvatten

Nu inleder Uppsala Vatten och KTH ett projekt för borttagning av läkemedelsrester i avloppsvatten på Kungsängsverket. Försöket pågår under sommaren och är en del av ett större forskningsprojekt vid KTH.

– I dagsläget finns det rester av omkring 1 300 aktiva substanser från läkemedelsrester från människor i avloppsvatten. Några av dem är svåra att avskilja vid konventionell avloppsvattenrening, till exempel vissa antibiotika. Med det här projektet hoppas vi hitta metoder att göra Fyrisån ännu renare, säger Jesper Olsson, utredningsingenjör på Uppsala Vatten.

Under projektets gång kommer fyra olika tekniker att testas:

1) Tillsats av ozon

2) Filtrering genom granulerat aktivt kol

3) Tillsats av pulvriserat aktivt kol

4) Biologisk rening med biofilm

Dessutom kommer kombinationer av teknikerna att utvärderas. Försöket att ta bort läkemedelsrester görs i flera delströmmar på sammanlagt ca 3 m3 per timme av det renade avloppsvattnet från Kungsängsverket. Det kommer även att finnas tio akvarier med spigg och abborre för att undersöka eventuell påverkan på fiskarna.

– Läkemedelsresterna hamnar i avloppsvattnet framför allt via urin och avföring. Numera vet de flesta att gamla och överblivna läkemedel ska lämnas till apoteken och inte slängas i hushållsavfallet eller spolas ner i avloppet, men det kan bli bättre. Enligt Läkemedelsverket hamnar 25 procent av kasserade läkemedel i avfall eller avlopp varje år, säger Jesper Olsson.

FAKTA

Testanläggningen har tidigare körts på Käppalaverket på Lidingö och kommer efter testperioden i Uppsala att provas vid ytterligare några reningsverk, bland annat i Västerås. Därefter ska projektet utvärderas.

Projektet leds av KTH och ingår som en del av det omfattande Mistra Pharma-projektet. Testanläggningen sköts av personal från KTH. I försöket i Uppsala deltar även forskare från Uppsala, Umeå, Göteborgs och Stockholms universitet. Försöken pågår under sommaren och avslutas i början av september.

• läkemedel
  • avloppsvatten

Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat femton vattenverk, tretton reningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 600 km vattenledningar, 850 km avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är 150 anställda med en omsättning på dryga 400 miljoner kronor (2009).

Jesper Olsson

Utredningsingenjör på Uppsala Vatten 0187279337