​Stängda grundvattenbrunnar i Stadsträdgården

Grundvattenbrunnarna i Stadsträdgården och Kronåsen är stängda efter ett utsläpp av etylenglykol från ett kylsystem vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Analyser av vattnet i de stängda brunnarna visar att det finns höga halter av etylenglykol i grundvattnet. Som en följd av detta tas prover kontinuerligt. Uppsala kommun Miljöförvaltningen följer händelseförloppet och gör riskbedömning för att säkerställa att rätt åtgärder vidtas.

I dagsläget levereras inget vatten från de påverkade brunnarna.

Detta har hänt

Onsdag 9 september: Utsläpp av etylenglykol från ett kylsystem vid Akademiska sjukhuset

Fredag 11 september: Uppsala Vatten får information om att ett utsläpp skett till mark inom inre skyddszon för vattentäkt och stänger omedelbart berörda grundvattenbrunnar som en försiktighetsåtgärd.

Tisdag 15 september: Provtagning av grundvatten i de stängda brunnarna görs och prover skickas iväg till analys.

Onsdag 16 september: Provsvar på analyserna visar på höga halter av etylenglykol i grundvattnet i de stängda brunnarna.

Vad är etylenglykol?

Etylenglykol är en glykol som bland annat används som frost- och rostskydd i kylsystem.