Uppsala Vatten bygger ny kretsloppspark

Uppsala Vatten planerar för att bygga en ny kretsloppspark i Gränbyområdet. Satsningen är en del i arbetet med att uppnå målet om ökad återanvändning i den nya renhållningsordningen.

I den nya renhållningsordningen, som antogs av kommunfullmäktige i maj förra året,finns ett effektmål om ökad återanvändning, och ett underliggande mål om att det senast 2018 ska finnas en kretsloppsfunktion på en återvinningscentral i Uppsala.

Kretsloppsparken blir i praktiken en stor marknadsplats där invånare förutom att lämna sitt avfall också kan lämna in en mängd olika produkter till återanvändning. Produkter som möbler och husgeråd – men också bygg- och rivningsavfall som sten, tegel, fönster, toaletter och handfat.

– Nu förverkligar vi Uppsala kommuns miljövision genom att sätta igång med planeringen av den nya återvinningscentralen med kretsloppspark. Parken skapar ett kretslopp med återanvändning av produkter och minimerandet av avfall, vilket ger en väldigt tydlig miljönytta, säger Maria Gardefjell, ordförande i styrelsen för Uppsala Vatten.

Uppsala Vattens styrelse fattade under torsdagen beslut om att godkänna ett markanvisningsavtal för byggandet av den nya parken. Avtalet är framtaget i samverkan med Uppsala kommun och efter att styrelsen godkänt avtalet går det vidare till kommunen för behandling i mark- och exploateringsutskottet.

Om Uppsala kommun också godkänner avtalet innebär det en gemensam målsättning att bygga en kretsloppspark och att man nu kommer att gå in i en fas av detaljutredningar och detaljplaneläggningar.

Den nya kretsloppsparken kommer att placeras väster om E4, norr om Bärbyleden, där Nyby övergår till Gränby.

Verksamheten präglas av stort engagemang och högt tekniskt kunnande. Till vårt förfogande finns bland annat fjorton vattenverk, tretton reningsverk, en modern avfallsanläggning med deponi samt en biogasanläggning som producerar drivmedel till bilar och bussar. Vi sköter även om 600 kilometer vattenledningar, 850 kilometer avloppsledningar och ett 100-tal pumpstationer.

Våra kunder är privatpersoner och företag i Uppsala kommun. Vi är omkring 180 anställda med en omsättning på drygt 480 miljoner kronor (2013).

Maria Gardfjell

Styrelsens ordförande 018-727 16 81