Vita bilar som blir grönare än någonsin

Från och med den 5 mars tar RenoNorden över hämtningen av hushållsavfall i södra och västra Uppsala. Förutom att det kommer rulla splitternya vita sopbilar i området så är det också de första sopbilarna i Uppsala som kommer att drivas med biogas.

Att några av våra sopbilar drivs med biogas är helt rätt steg mot vår och hela Uppsala kommuns vision om ett fossilfritt Uppsala till 2030, säger Sigrid de Geyter, vd Uppsala Vatten.

Nya hämtdagar

Områden som berörs är bland annat Kåbo, Stenhagen, Gottsunda, Sunnersta, Vänge, Ramsta och Järlåsa. Sophämtningen kommer ske som vanligt men några kunder kan få ändrade hämtdagar. De nya hämtdagarna kommer finnas tillgängliga på www.uppsalavatten.se. under fliken ”Mina sidor” sista veckan i februari. Samtliga områden som berörs finns att utläsa på www.uppsalavatten.se.

Från och med den 5 mars utför RenoNorden all hämtning av hushållsavfall i Uppsala Kommun.

Inventering av abonnemang

- På uppdrag av oss kommer RenoNorden att utföra inventering av abonnemangen i området under perioden 5 mars-7 september. Det gör vi för att se över arbetsmiljön på hämtplatsen samt kontrollera att abonnemangen stämmer. Inventering utförs på ordinarie hämtdag så våra kunder behöver inte göra något särskilt förutom att det är bra om de låter kärlen stå framme hela hämtdagen under denna period, berättar Myran Olsson, avfallsingenjör och ansvarig för samarbetet med entreprenören.

I inventeringen ingår det att kontrollera antal kärl, kärlstorlek, avfallstyp samt kärlets dragavstånd, det vill säga sträckan mellan avfallskärl och sopbilen.

FAKTARUTA

Biogas som drivmedel

Biogas är ett fossilfritt drivmedel gjort på matavfall. Det tillverkas på biogasanläggningen vid Kungsängens gård. Produktionen av biogas sker i en syrefri miljö som med hjälp av bakterier bryter ner matavfallet. Resultatet blir biogas som till största del används till drivmedel för bilar och stadsbussar, och nu också sopbilar.

• sopbil
  • hushållssopor