Årets mest lästa nyheter 2019

2019 var ett framgångsrikt år både för UIC och många av de innovativa startups och tillväxtföretag som får affärsutvecklingsstöd genom UIC. Nu listar vi årets mest lästa nyheter på www.uic.se.

1. UIC i toppen bland de bästa företagsinkubatorerna i hela världen

UIC är rankad bland de 5 bästa företagsinkubatorerna i världen enligt UBI Global, som har bedömt 364 företagsinkubatorer i 82 länder. Rankingen visar att UIC står sig högre än det globala genomsnittet vad gäller värdet för inkubatorsbolagen, påverkan på den ekonomiska tillväxten, företagens överlevnadsgrad och inkubatorns affärsutvecklingskompetens. Läs mer här!

2. Innovativa Uppsalaentreprenörer lyftes under Uppsala Innovation Day

Åtta bolag pitchade på scen under Uppsala Innovation Day, 5/9-2019, som lockade närmare 700 besökare. Startups, entreprenörer, etablerade bolag och andra intresserade personer besökte UKK under dagen för att ta del av innovationer från Uppsalaregionen, lyssna på intressanta föreläsningar och knyta nya kontakter. Tillsammans med Relation, skapade UIC ett nytt event för att inspirera kring hållbart entreprenörskap. Läs mer här!

3. 150 miljoner kronor redo att investeras i Uppsalabolag

Tillväxtföretag som antas till internationellt topprankade företagsinkubatorn och acceleratorn UIC erbjuds en startinvestering på 500 000 kronor. Bakom finansieringen står Saminvest tillsammans med affärsänglar och investeringsbolag. Målsättningen är att investera upp till 150 miljoner kronor i UIC-bolag. Läs mer här och läs mer här.

4. Över 1 000 startups och tillväxtföretag har utvecklats hos UIC med 4,3 mdr i investeringar

Den internationellt topprankade företagsinkubatorn och acceleratorn UIC firade 20 år 2019. Totalt 1 011 innovativa startups och tillväxtföretag har fått stöd i arbetet med att starta, utveckla eller skala upp sin verksamhet genom UICs affärsutvecklingsprogram. Av dessa är 388 aktiebolag och tillsammans har de sedan starten 1999 fått finansiering på 4,3 miljarder kronor. Läs mer här!

5. Uppsalabolaget Inossia tar klivet ut i Europa med sitt elastiska bencement

Inossias nya elastiska bencement ska förbättra behandlingen av bensköra patienter. Bolaget har tagit ett kliv mot den europeiska marknaden med ett nytecknat avtal med en italiensk tillverkare. Därefter väntar Asien, Brasilien och USA. Till sin hjälp har de bland annat företagsinkubatorn och acceleratorn UIC, och är antaget till affärsutvecklingsprogrammet UIC Business Accelerator för att skala upp verksamheten. Läs mer här!

6. Tim Nordh utsedd till en av Sveriges mest innovativa entreprenörer

Stiftelsen ÅForsk har tillsammans med branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks, SISP, utsett Sveriges tio mest innovativa entreprenörer 2019. Tim Nordh på Gävleföretaget Altris är en av vinnarna som tilldelades ÅForsk Entreprenörsstipendium om 200 000 kronor vardera vid Sveriges Innovationsriksdag i Karlskrona. Läs mer här!

7. Gemensamma satsningar stärker startups inom life science

Ett tiotal nya startups med innovativa affärsidéer antogs till affärsutvecklingsprogrammet Catalyzer som företagsinkubatorn KI Innovations och Uppsalas företagsinkubator UIC anordnade. Under fem veckor arbetade entreprenörerna bland annat med att utveckla affärsidén och bygga ett konkurrenskraftigt företag. KI innovations och UIC samarbetar för att tillgodose behovet av att innovationer inom life science ska nå marknaden snabbare. Läs mer här!

8. Ilya Pharma accelererar utvecklingen av snabbare sårläkning

Ilya Pharma tar fram en ny metod för snabbare sårläkning med hjälp av levande mjölksyrabakterier. Deras första läkemedelskandidat, ILP100, testas på klinik och utvecklingsprojektet går därmed in i nästa fas. Under hela resan har bolaget varit en del av Uppsalas innovationsstödsystem och är ett av de lovande tillväxtbolagen i UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Accelerator. Läs mer här!

9. OssDsign tar in totalt 215,3 Mkr inför notering på Nasdaq First North

UICs alumnbolag OssDsign utvecklar och tillverkar biokeramiska implantat för förbättrad läkning av bendefekter. De har via två omgångar tagit in totalt 215,3 miljoner kronor inför inför notering på Nasdaq First North under 2019. OssDsign har tidigare fått affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Start, UIC Business Prep och UIC Business Accelerator. Läs mer här och läs mer här.

10. Animech och Pelago Bioscience utsedda till DI Gaseller 2019

UICs alumnbolag Animech är ett av de snabbast växande företagen i Uppsala län och har utsetts till Gasellföretag. I Stockholms län har även UIC-alumnen Pelago Bioscience utsetts till Gasellföretag 2019 av Dagens Industri. De listades som ett av respektive läns mest framgångsrika DI Gasellföretag och har fördubblat sin omsättning de senaste tre åren. Båda är utsedda Gasellföretag för andra gången. Läs mer här!

11. Mercodia och N4 utsedda till MästarGasell av Dagens industri

UICs alumnbolag Mercodia och N4 har utsetts till MästarGasell av Dagens Industri. De båda bolagen är två av Sveriges mest snabbväxande företag och har därmed blivit utnämnda till Di Gasell minst tre gånger. Läs mer här!

Andra toppnyheter från UIC var också Swedish Scaleups får svenska företag att växa, Inspirerande startups under UIC Demo Day och 19 nya startups antagna till UICs affärsutvecklingsprogram.

Vill du också få inspiration och ha koll på nyheter från UIC och UIC-bolagen? Prenumerera på UICs nyhetsbrev som kommer ut sex gånger per år. Registrera dig här

Vedrana Ilic, kommunikatör
UIC (Uppsala Innovation Centre)
E-post: vedrana.ilic@uic.se