Biovica och Pelago Bioscience samarbetar för att erbjuda unik lösning för förbättrad läkemedelsutveckling

Bioteknikföretagen Pelago Bioscience och Biovica har kommit överens om att samarbeta för att tillhandahålla en gemensam plattform för snabbare och bättre utvärdering av nya cancerläkemedel och mediciner. Tillsammans erbjuder bolagen en unik plattform som kan korrelera effekt av nya cancerläkemedel med verkningssätt och inbindning till deras målproteiner.

Den gemensamma lösningen ger möjlighet att få avgörande uppgifter tidigare i utvecklingen av nya kandidatsubstanser inom onkologiområdet - information som kommer att vara värdefull för läkemedelsutvecklare och påskynda utvecklingen med bättre och mer välgrundade beslut. Pelago Bioscience möjliggör framgångsrik läkemedelsutveckling genom att erbjuda fysiologiskt relevanta data av substansers interaktion med deras målproteiner med hjälp av CETSA-metoden.

Biovica har utvecklat DiviTum, en mycket känslig analys för att mäta celltillväxt och prediktion samt monitorering av effekten av cellcykelreglerande cancerläkemedel. De data som metoderna genererar möjliggör en bättre och mer effektiv utvärdering av nya cancerläkemedelskandidater i prekliniska och tidiga kliniska studier.

“Jag tror att möjligheten att få information om båda effekt och inbindning till målproteiner från samma prov kommer att bli en fantastisk fördel för läkemedelsutvecklare”, säger Michael Dabrowski vd för Pelago Bioscience. “Vi är mycket glada över denna möjlighet att samarbeta med och lära av Biovica, vilket gör att vi utökar våra tjänster till diagnostiska tillämpningar in vitro”.

Anders Rylander, vd på Biovica: “Kombinationen av DiviTum och CETSA gör det möjligt för våra kunder att fatta viktiga beslut tidigare i utvecklingsprocessen av läkemedel, baserat på bättre och mer välgrundad information. Vi ser fram emot att samarbeta med Pelago och erbjuda detta koncept till nytta för forskare och läkemedelsbolag i deras utveckling”.

Pelago Bioscience får avancerat affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Accelerator och har tidigare genomfört UIC Business Prep och UIC Business Lab.

Michael Dabrowski, vd
Pelago Bioscience
E-post: michael@pelagobio.com

Anders Rylander, vd