Bitroot listad på Venture Cups topp 20-lista

Bitroot genomförde UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Startup under hösten 2017. Deras affärsidé har nu utsetts av Venture Cup till en av de 20 bästa affärsidéerna i konkurrens med 300 idéer.

Venture Cups idétävling IDEA pågick under hösten och gav totalt 400 entreprenörer chansen att använda tävlingsplattformen för att testa sina affärsidéer mot Venture Cups professionella nätverk. Tävlingsjuryn har nu utsett de 20 bästa affärsidéerna som placerat sig på Venture Cups topp 20-lista, och Bitroot är ett av företagen som vunnit en plats på listan. Vinsten innebär en kvalitetsstämpel och prischeck på 5 000 kronor.

Bitroot hjälper kommersiella växthusodlare att skapa sig en konkurrenskraftig fördel genom att producera smarta sensorer. Sensorerna mäter och kontrollerar fukt, temperatur, näringsämnen och ljusförhållanden och på så vis kan arbetskraftskostnaderna och naturresurserna minskas drastiskt. Företaget är på god väg att bilda ett aktiebolag med hjälp av stöd från Uppsalas innovationsstödsystem.

– Att integrera teknik i en åldrande jordbruksindustri är helt rätt i tiden och vi ser att det görs stora investeringar på AgTech-marknaden delvis i USA men också i Europa, säger medgrundaren Nils Weber i Venture Cups pressmeddelande.

Här är Venture Cups topp 20-lista:

Läs mer om de 20 vinnarna i Venture Cups pressmeddelande

Nils Weber
Bitroot
E-post: nils@bitroot.se

UIC (Uppsala Innovation Centre)

Om Venture Cup
Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers. Venture Cup was founded in 1998 at the initiative of McKinsey & Company in collaboration with Chalmers University, Gothenburg University, and Innovationsbron. Venture Cup is supported by all the great universities in Sweden and is run in partnership with the private and public sectors. Since the beginning in 1998 over 15 000 business ideas have competed and about 30 % of the ideas have become businesses. Read more on www.venturecup.se

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och rankas av UBI Global som världens 10:e bästa, och Europas 5:e bästa, företagsinkubator med universitetskoppling. UIC erbjuder affärsutvecklingsstöd, kunskap och nätverk till startups, entreprenörer, forskare, idébärare och företagare med unika affärsidéer och som vill utveckla sitt företag, skala upp eller nå en internationell marknad. UIC tar inga ägarandelar och är branschoberoende. UIC arbetar nära näringslivet genom exempelvis ett stort nätverk av affärscoacher från näringslivet och ett tjugotal UIC-partner, som alla bidrar till UIC-bolagens utveckling tillsammans med UIC. UIC har verksamhet i Uppsala län och Södertälje kommun. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt Uppsala universitet Holding. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se