Energimyndigheten beviljar 63,75 mkr villkorslån till ChromoGenics för referensanläggning för smarta fönster

Som del i myndighetens program för att stödja lösningar för en effektiv och hållbar energianvändning inom industrin har Energimyndigheten godkänt ett villkorslån om 63 750 000 kr till ChromoGenics.

– Detta lån, som ska matchas med ytterligare medel, kommer att låta oss ta bolagets smarta fönsterteknologi ConverLight™ ett steg närmare en kommersiell lansering, säger Thomas Almesjö, VD på ChromoGenics.

De flesta smarta fönsterteknologier bygger på en elektrokrom ytbeläggning som mörknar om man tillför svag elektrisk ström. Amerikanska studier visar att användningen av smart fönsterteknologi med dynamiska ljusförändrande egenskaper kan minska energiförbrukningen för kyla i byggnader med upp till 50 %.

ChromoGenics har utvecklat en unik rulle-till-rulle-process (R2R-process) som innebär att elektrokroma material beläggs på plastfolie istället för att påföras på glas. Processer, material och metoder backas upp av företagets patent och know-how som byggts upp under mer än 20 års tid.

– Etablering av en referensanläggning gör att vi kommer att kunna anpassa våra processer till industriella kravställningar. Vi har redan demonstrerat produktionen av ConverLight™ i större volymer vid försök med R2R. Vi diskuterar nu utvärderingsprojekt med tillverkare av isolerglas och vi har redan flera demonstrationsenheter på plats hos potentiella slutkunder och slutanvändare, säger Almesjö.

Den största marknad som ChromoGenics ConverLight™ smarta fönsterteknologi vänder sig till är fönsterapplikationer i fastigheter, vilket motsvarar fyra miljarder kvadratmeter glas varje år. I EU och USA står fastigheter för närmare 40 % av den totala energiförbrukningen, och lagstiftningen om gröna byggnormer blir hårdare för varje år som går.

– Våra konkurrenter lanserar smarta fönster som tillverkas genom att man belägger de elektrokroma materialen direkt på glas och tillverkar isolerglasenheter i standardstorlekar. Användningen av foliebaserad teknologi underlättar både formgivning och produktionsprocess och skapar större flexibilitet beträffande storlek och form. R2R-processen är dessutom skalbar, tillförlitlig och betydligt mer kostnadseffektiv, vilket möjliggör en betydligt mer flexibel värdekedja och helt nya affärsmodeller, förklarar Almesjö.

– En av de omedelbara utmaningarna blir att besluta var vi skall etablera referensanläggningen. Vi ser gärna att den ligger i Uppsala, där vi för närvarande har vår verksamhet, men vi tittar även på andra etableringsorter, lägger han till.

ChromoGenics har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre och ingår i dag i UIC Alumni.

För ytterligare information, kontakta VD Thomas Almesjö på info@chromogenics.com. Tel: 018 - 430 04 30.

• chromogenics
  • fönster
  • fönsterteknik
  • fönsterteknologi
  • converlight
  • elektronom
  • plastfolie
  • smarta fönster
  • renrum
  • renrumsanvändning

Om ChromoGenics
ChromoGenics är tekniskt ledande inom utveckling av teknologier för smarta fönster som sparar energi och ökar komfort i byggnader. ConverLight™ - bolagets elektrokroma plastfolie - kan styras att bli ljusare eller mörkare när man tillför svag elektrisk ström.

ChromoGenics är det enda bolaget som arbetar med elektrokrom plastfolie istället för planglaslösningar och etablerar strategiska allianser med viktiga spelare inom glas- och byggbranscherna. Den nuvarande anläggningen – en 600 m2 stor renrumsmiljö, utvecklingsproduktionslinjer samt test- och glaslamineringslaboratorier – ligger i Uppsala, som är ett centrum för högteknologiska smarta material. ChromoGenics grundades 2003 som resultatet av över 20 års forskning inom elektrokroma material på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet. De huvudsakliga investerarna utgörs av NES Partners, Volvo Group Venture Capital och K-Svets Förvaltning (ägare av Skandinaviska GlasSystem). www.chromogenics.com

Uppsala Innovation Centre (UIC) är en av landets främsta företagsinkubatorer med dokumenterat goda resultat och med en hög överlevnadsgrad på UIC-­bolagen. UIC är branschoberoende och erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för framgångsrik affärsutveckling för idébärare, företagare, entreprenörer och tillväxtföretag som vill etablera sin idé på marknaden och utveckla sitt affärsmannaskap. UIC-modellen innefattar bland annat sex programsteg och 50 handplockade affärscoacher som stöttar bolagen i deras affärsutveckling. UIC erbjuder även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. Ägare till UIC är till lika delar Almi Företagspartner Uppsala AB, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), SLU Holding AB samt Uppsala universitets Utveckling AB. UIC ingår i Innovationsbrons inkubatorprogram Business Incubation for Growth Sweden (B.I.G. Sweden). www.uic.se