Fyra UIC-bolag får 5,5 Mkr i Vinnovafinansiering

Totalt 33 projekt har fått finansiering genom Vinnovas utlysning ”Innovationsprojekt i företag”. Bland dessa finns UIC-bolagen FMTP Power, APR Technologies och UICs alumnbolag Vidilab och Beactica som tillsammans får cirka 5,5 miljoner kronor i finansiering från Vinnova.

Genom satsningen Innovationsprojekt i företag ger Vinnova finansiering till innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt i tidiga skeden. Totalt får 33 projekt i Sverige finansiering med sammanlagt 41 miljoner kronor.

APR Technologies, Enköping,1 647 000 kronor. Högeffektiv vätskekylning för elfordonsbatterier. APR Technologies ingår också i rymdinkubatorn ESA BIC Sweden som UIC är med och driver.

Beactica, Uppsala, 2 000 000 kronor. Hjärntumörer utmanas av nytt läkemedel.

FMTP Power, Uppsala, 1 555 785 kronor. Brandväggssystem för säkra intelligenta nätverk inom elkraft.

Vidilab, Enköping, 329 000 kronor. Parasiten i skiten – för hästens bästa.

Se hela listan

UIC

UIC (Uppsala Innovation Centre) är en av landets främsta företagsinkubatorer och rankas av UBI Global som världens 10:e bästa, och Europas 5:e bästa, företagsinkubator med universitetskoppling. UIC erbjuder affärsutvecklingsstöd, kunskap och nätverk till startups, entreprenörer, forskare, idébärare och företagare med unika affärsidéer och som vill utveckla sitt företag, skala upp eller nå en internationell marknad. UIC tar inga ägarandelar och är branschoberoende. UIC arbetar nära näringslivet genom exempelvis ett stort nätverk av affärscoacher från näringslivet och ett tjugotal UIC-partner, som alla bidrar till UIC-bolagens utveckling tillsammans med UIC. UIC har verksamhet i Uppsala län och Södertälje kommun. Ägare till UIC är till lika delar STUNS, Uppsala kommun, SLU Holding samt Uppsala universitet Holding. UIC ingår i Vinnovas program Inkubationsstöd – Excellens. www.uic.se